Seen from Space: Meer dan twaalf uur mediaconsumptie per dag?

FacebookTwitterLinkedIn

Volgens een onderzoek van Touchpoints in Groot-Brittannië dat via Thinkbox gecommuniceerd werd, vertegenwoordigt de mediaconsumptie van de Britten van 15 jaar en ouder 12 uur en 16 minuten per dag. Een cijfer dat absoluut gerelativeerd moet worden.

In de eerste plaats is het toepassingsgebied van het onderzoek zeer ruim: het omvat alle vormen van communicatiegebruik, inclusief e-mails en alle vormen van berichtgeving, zonder een onderscheid te maken tussen privé- en beroepsgebruik. Het toepassingsgebied omvat ook gaming, wat trouwens een goed idee is.

Vervolgens wijst Thinkbox erop dat het kan zijn dat bepaalde media elkaar overlappen. De vermelde 12 uur groepeert inderdaad alle consumptiesequenties bij elkaar, zonder de minste ontdubbeling! Het is nochtans heel aannemelijk dat er op bepaalde momenten parallel gebruik wordt gemaakt van verschillende van de beschouwde media tegelijk, bijvoorbeeld digitaal en televisie, of lezen en audio.

Kortom, dit overzicht van ruwe gegevens geeft een idee van de ongelooflijke prevalentie van media, maar zegt in feite weinig of niets over de netto consumptietijd en de duplicatievolumes, of zelfs sequenties waarbij meer dan twee media parallel worden geconsumeerd. Het is begrijpelijk dat in zo’n overvloedig aanbod en binnen de context van de gekruiste consumptie de vraag naar aandacht zich opdringt.

Het totale gebruik bereikt het verbijsterende totaal van 736 minuten per dag (ter vergelijking, het absolute potentieel is 1.440 minuten, de duur van een dag op aarde), maar uiteindelijk moet dit cijfer serieus worden verfijnd. Al bij al doet dat niets af aan het belang van de Touchpoints-benadering, een omvangrijke cross-media, cross-platform studie uitgevoerd in Groot-Brittannië met 6.000 respondenten, die de Britse markt voorziet van een database die aan deze kant van het Kanaal zeer benijdenswaardig kan zijn.

Redactie: MM.