Seen from Space: Keep it pop

FacebookTwitterLinkedIn

Een van de spectaculairste aankondigingen van dit najaar was ongetwijfeld de lancering van Tipik, het nieuwe plurimediale merk van de RTBF dat beschikbaar is als radiostation, tv-kanaal, website en natuurlijk op sociale netwerken en Auvio. Het project heeft veel meer om het lijf dan een naamsverandering en is niet gespeend van ambitie.

Tipik richt zich op 25-44-jarigen en biedt veel nieuwe inhoud, met veel synergieën tussen de verschillende media. Het verlangen naar verandering is duidelijk en de RTBF gunt zichzelf duidelijk de middelen om de uitdaging aan te gaan.

Aan de radiokant neemt Tipik de plaats van Pure in. Dat is een uitstekende basis, aangezien het bereikprofiel van Pure al voor 50% bestond uit 25-44-jarigen, eerlijk verdeeld tussen mannen en vrouwen. Het komt er dus op aan de bestaande luisteraars te overtuigen en nieuwe te rekruteren.

De transformatie van La Deux is duidelijk een grotere uitdaging. La Deux was een kanaal van algemeen belang met een behoorlijk diverse inhoud, met het bijbehorende kijkersprofiel: vrij oud en dicht bij dat van Total TV. Dit betekent echter niet dat de zender niet bekend was bij 25-44-jarigen. Vooral sport en films trokken vaak een groot publiek uit deze leeftijdsgroep. Toch is de uitdaging hier om nieuwe kijkgewoonten te creëren bij een populatie van jonge werkende mensen. Daartoe is er een gloednieuw programmarooster met nieuwe afspraken voor elke dag van de week, met veel eigen producties.  Zoals we al zeiden, dit is geen schoonheidsingreep of herziening van La Deux, maar wel een nieuw medium.

Mediagewoonten verander je niet in enkele dagen, het zal dus even duren voor we de effecten van deze kleine revolutie kunnen zien (zeker wat de radio betreft, gezien de periodiciteit van de bereikstudie). Maar in afwachting verdienen de ambitie, de coherentie en de moed van het project een dikke pluim, in deze tijden die toch vaak bepaald worden door aarzelende voorzichtigheid.

Redactie: MM.