RMB: recordcijfers voor televisie en internet

FacebookTwitterLinkedIn
rmb

Sinds in ons land de verspreiding van het coronavirus werd aangekondigd, zetten de media de grote middelen in om de actualiteit te coveren. En er zijn dagelijks alsmaar meer landgenoten die de verschillende informatiebronnen raadplegen, vooral op tv en websites.

Op televisie hebben informatie en nieuws – van nieuwsflashes tot speciale uitzendingen, live persconferenties en extra uitzendingen over de gezondheidscrisis – sinds enkele weken een belangrijke plaats ingenomen. Ook op internet verschijnt steeds meer nieuwscontent.

De MarCom-afdeling van RMB maakte een beknopte analyse over de evolutie van de bereikcijfers.

Wat televisie betreft, wordt in de analyse de periode van 11 tot 25 maart vergeleken met die van 12 tot 26 februari. Dit zijn de belangrijkste bevindingen:

  • Het tv-bereik stijgt met 11%.
  • De kijkduur verhoogt met 22%; deze verhoging komt overeen met 36 minuten extra consumptie per dag.
  • De evolutie is groter bij de 15-34-jarigen die doorgaans minder tv consumeren dan het gemiddelde van de individuen.
  • De nieuwszenders in regie, RTBF en LN24, behalen elk een hoger marktaandeel: +19% voor La Une (doelgroep VVA 18-54) en +371% voor LN24 (doelgroep 25-54 SG 1-4).
  • Zoals blijkt uit de talrijke bereikpieken is La Une een referentie op het gebied van kwaliteitsvolle informatie. Naast de grote spelers beantwoordt ook LN24 helemaal aan de verwachtingen van de kijkers. Dankzij zijn ernst en geloofwaardigheid maakt LN24 zijn positie als eerste Belgische 24/7-zender waar.

Wat digital betreft, verwacht RMB over meer gedetailleerde gegevens te beschikken na de publicatie van de komende CIM Internet-studie. Volgens de eigen bronnen van de mediapartners in regie, kunnen we alvast het volgende onthouden:

  • Sinds 9/3 is, versus februari, het aantal dagelijkse unieke bezoekers van RTBF.be meer dan verdubbeld: van 582.000 naar 1.390.000.
  • Het LN24-contentaanbod op digitale kanalen genereerde verschillende duizenden views van bezoekers die op elk moment op de hoogte wilden blijven. In maart volgden meer dan 156.300 personen de actualiteit op digitale platformen van LN24 (website en app).

Meer info vindt u in de samenvatting en slides hieronder.