Belgen maken massaal gebruik van tv en digitale kanalen, terwijl adverteerders afhaken

FacebookTwitterLinkedIn

Dit is de tweede editie van de analyse gemaakt door Havas Media over de impact van Covid-19 op mediaconsumptie en consumentengedrag in België, met een bijdrage van CEO Hugues Rey.

Coronavirus paradox? Belgen maken massaal gebruik (+20%) van tv en de digitale kanalen (nieuws en entertainment), terwijl adverteerders afhaken… Als er sprake is van communicatie, moet deze absoluut “meaningful” zijn!

Hieronder vindt u de tweede golf van de analyse gemaakt door Havas Media over de impact van het coronavirus op haar activiteiten in België. De analyse bestaat uit vier delen. Ten eerste is er een update van de tv- en internetcijfers. De laatste cijfers bevestigen de schatting die we vorige week maakten (dat het tv-verbruik met 20% zou stijgen) en laten zien dat ook de categorie entertainment mee profiteert van de massale mediaconsumptie.

Internetgebruikers zijn momenteel zeer geïnteresseerd in nieuwssites, een trend waarvan nieuwsmerken meer profiteren dan audiovisuele omroepen. We zien dat het gewenste apparaat om deze sites te bezoeken de smartphone blijft, hoewel de eerste cijfers ook lijken aan te geven dat in lockdown mensen meer hun desktop gebruiken dan voorheen. Op sociale netwerken zien we dat de bereikskosten dalen, een trend die kan worden verklaard door vraag en aanbod.