RMB identificeert 5 typen van mediaconsumenten

FacebookTwitterLinkedIn
RMB

MediaXperience, het crossmedia-onderzoek van RMB dat in mei 2016 op de markt verscheen, leverde een schat aan learnings op over de mediagewoonten van de Belgen.

Vooraleer de tweede onderzoeksfase van deze studie op te starten, publiceert RMB nog een laatste speciaal dossier, afgeleid uit de eerste basisresultaten. Dit speciale dossier over de typologie van de mediaconsumenten, onderscheidt 5 grote gedragswijzen bij onze Belgische bevolking.

De 5 typen mediaconsumenten, in volgorde van belangrijkheid:

Vier van de vijf groepen laten zich typeren door een overheersend medium, zelfs al consumeren ze ook andere media. De laatste cluster toont een beter evenwicht in het gebruik van de verschillende media; het onderscheidt zich hoofdzakelijk via de recente consumptiewijzen.

1) TV addicts (33% van de bevolking): de televisie bepaalt het ritme van hun dagelijks leven

– de tv is hun overheersend medium: 59% van de tijd besteed aan media gebeurt voor de televisie (gemiddelde = 34%)
– ze zijn gehecht aan de grote referentiezenders
– ze verkiezen de traditionele apparaten en het gewone tv-toestel
– hun media-consumptietijd ligt lager dan de gemiddelde tijd van de bevolking
– ze zijn gemiddeld 43 jaar, eerder vrouwen en talrijker in Wallonië dan in Vlaanderen

2) Radio partners (23% van de bevolking): ze luisteren 3 keer langer naar de radio

– radio is hun favoriet medium: de dagelijkse luistertijd bereikt tot 6 uren per dag (gemiddelde = 2 uur)
– ze zijn trouw aan de grote, bekende zenders
– ze geven de voorkeur aan klassieke devices en het gewone radiotoestel
– hun media-consumptietijd ligt boven het gemiddelde
– ze zijn gemiddeld 46 jaar, evenveel mannen als vrouwen en zijn beter vertegenwoordigd in het noorden van het land

3) Web lovers (19% van de bevolking): hoog internetgebruik

– internet domineert hun mediaconsumptie: 86% van de individuen gaat verschillende keren per dag online (gemiddelde = 78%)
– ze gebruiken veelvuldig de zoekmachines & sociale netwerken
– ze maken intensief gebruik van een pc (laptop/desktop) die ze verkiezen boven de nieuwe devices
– hun media-consumptietijd leunt aan bij de gemiddelde tijd van de bevolking
– ze zijn gemiddeld 36 jaar, en hebben eerder een mannelijk en Franstalig profiel

4) Video gluttons (15% van de bevolking): ze bekijken een beetje van alles

– video domineert hun mediaconsumptie: de tijd die ze doorbrengen met het bekijken van animatiebeelden, is als volgt verdeeld: 55% tv (gemiddelde = 72%), 17% VOD (gemiddelde = 14%), 17% video online (gemiddelde = 7%), 10% gedownloade video’s (gemiddelde = 5%) en 2% dvd/Blu-ray (gemiddelde = 1%)
– ze houden zowel van de tv-zenders als van opkomende merken (Netflix, YouTube, enz)
– ze zijn fan van de nieuwe online consumptiewijzen en goed uitgerust qua smart tv
– hun media-consumptietijd ligt dicht bij het gemiddelde
– ze zijn gemiddeld 36 jaar, talrijker bij de mannen en de bevolking in het noorden van het land

5) Novators (10% van de bevolking): ze verbruiken media anders

– bij hen vinden we het grootste evenwicht tussen de verschillende geconsumeerde media
– ze zijn fervente liefhebbers van recente consumptiewijzen. Hun videoverbruik is als volgt verdeeld: 32% VOD (gemiddelde = 14%), 13% video online (gemiddelde = 7%) en 10% gedownloade video (gemiddelde = 5%). Hun consumptie van audiocontent verloopt voor 32% via audio online (gemiddelde = 10%), 26% via streaming services (gemiddelde = 9%) en 15% via downloaden (gemiddelde = 7%).
– ze zijn bijzonder gesteld op de opkomende merken (Netflix, Youtube, Spotify, enz), en zijn ook het best uitgerust wat tablet en smartphone betreft
– hun media-consumptietijd ligt dicht bij het gemiddelde
– ze zijn gemiddeld 29 jaar, en daarmee ook de jongste mediaconsumenten; ze behoren hoofdzakelijk tot de welgestelde bevolkingsgroepen, evenveel mannen als vrouwen, maar wonen vooral in het zuiden van het land.

Samen zijn de twee eerste clusters goed voor 53% van de bevolking en weerspiegelen ze de trend bij de Belgen om nu nog de voorkeur te geven aan de grote referentiemedia televisie en radio. Ondanks de toenemende penetratie van nieuwe devices (tablet, smartphone, enz.) en de ontwikkeling van alternatieve manieren van mediagebruik, vormen de Novators, d.w.z. de individuen die zeer nauw betrokken zijn bij de nieuwe mediapraktijken, de minst grote consumentengroep in aantal individuen. De erg trendy mediaconsument, aangetrokken door de nieuwe merken en op de hoogte van de nieuwste snufjes, vertegenwoordigt slechts een tiende van de Belgen.

Ontdek alles over het mediagedrag van de vijf MediaXperience-typologiegroepen op rmb.be. Elke slide van de presentatie wordt verduidelijkt met commentaar.