PwC: Global Entertainment & Media Outlook 2019–2023

FacebookTwitterLinkedIn

Bedrijven ontwerpen vandaag de dag een aanbod en bedrijfsmodellen die gebouwd zijn rond de persoonlijke voorkeuren van de mediaconsument. Ze maken daarbij gebruik van data en gebruikspatronen om hun producten te presenteren aan miljarden individuen, in plaats van aan een miljardenpubliek. Dat zijn enkele van de resultaten van de Global Entertainment & Media Outlook 2019-2023 van consultant PwC. Het is de 20ste editie van het onderzoek, een uitgebreide online bron van wereldwijde analyses van consumenten- en advertentie-uitgaven voor 14 segmenten van de media- en entertainmentsector in 53 landen.

De media- en entertainmentsector bestaat uit een aanbod dat persoonlijker is dan ooit tevoren. “Het is een wereld waarin mondige consumenten hun eigen mediaconsumptie beheren via een toenemend aantal slimme apparaten”, legt Kurt Cappoen van PwC België uit. “Ze beheren hun persoonlijke selectie van kanalen via over-the-top-diensten (OTT) zoals Netflix, en brengen meer mediacontent in hun leven via onder meer een smart home, een huis dat is uitgerust met op het netwerk aangesloten producten, verbonden via bijvoorbeeld wifi of bluetooth.”

Door de verpersoonlijking lijkt de entertainment- en mediawereld geïsoleerder. “Steeds meer mensen verdiepen zich in hun eigen inhoudelijke keuze. Maar er is ook een dimensie van verpersoonlijking die inherent sociaal is, onder meer omdat mensen afspeellijsten delen op muziekstreamingdiensten, aan vrienden films aanbevelen op sociale platforms of ‘multi-user videogamebattles’ spelen”, benadrukt Kappoen. Voorbeelden van die multi-user videogamebattles zijn onder andere Fortnite en Call of Duty.

Deze mediawereld wordt volgens de studie van PwC steeds mobieler en wordt binnenkort uitgebreid met 5G-netwerken. “Terwijl het aantal persoonlijke connecties toeneemt, blijft de consument zich echter zorgen maken over de veiligheid en privacy van zijn gegevens. Door dit beperkt vertrouwen neemt de druk op bedrijven toe om zich aan te passen aan nieuwe privacyregels”, aldus Kappoen.

De impact van 5G zal volgens PwC gedurende het komende decennium voelbaar zijn in de hele waardeketen van technologie, media en telecommunicatie. “Het zal de bestaande trends in de richting van verpersoonlijking versnellen, waardoor het eenvoudiger, handiger en goedkoper wordt om meer media op telefoons en andere mobiele apparaten te ontvangen. De komst van 5G zal een belangrijke impact hebben op entertainment en media: het zal onder meer een groter aanbod streaming van video van hoge kwaliteit, waaronder live sport- en muziekevenementen, mogelijk maken en een beter gebruik van artificiële intelligentie toestaan.”

Het zal steeds meer bergaf gaan met de traditionele media, voorspelt PwC. Het tv- en homevideosegment heeft voor het eerst negatieve groeiverwachtingen, omdat de consument steeds vaker overschakelt op mobiele applicaties. De verkoop van dvd’s blijft sterk dalen. Consumenten wijzen de kanalenbundels van tv-aanbieders af en stellen in de plaats daarvan hun eigen ad-hoc bundels van OTT-diensten samen. De wereldwijde OTT-inkomsten bedroegen vorig jaar 34 miljard euro en zullen naar verwachting tegen 2023 bijna verdubbelen.

Het op print gebaseerde segment van kranten en consumentenmagazines heeft de slechtste vooruitzichten tot 2023, met inkomsten die naar verwachting een jaarlijkse daling van 2,3 procent ondergaan.

Virtual reality (VR) behoudt zijn positie als snelst groeiende segment, ondanks het feit dat het gebruik door de consument nog steeds achterloopt op de verwachtingen. Podcasts en e-sports hebben zeer sterke groeiverwachtingen van respectievelijk 28,5 en 18,3 procent per jaar.

PwC voorspelt dat de totale wereldwijde uitgaven voor entertainment en media de komende vijf jaar stijgen met een jaarlijks groeipercentage van 4,3% tot 2023. Door deze groei zal de wereldwijde omzet van de sector in 2023 ruim 2.323 miljard euro bedragen, tegenover 1.876 miljard euro in 2018.