Het marktonderzoeksbureau Why5Research en Roularta Advertising onderzochten de impact van advertenties op gebruikers van verschillende types van media. Hoe percipiëren mensen de advertenties in het medium dat ze gebruiken? Gaan fans van een medium anders om met dit medium? En staan ze anders tegenover de advertenties in dat medium dan niet-fans?
De studie concentreerde zich op drie parameters:
- Engagement (de mate waarin een mediaconsument exclusief bezig is met zijn/haar medium);
- Aandacht voor advertenties in het gebruikte medium;
- Attitudes ten opzichte van deze advertenties.
De combinatie van die drie criteria levert de ‘fanfactor’ op.
Uit de studie blijkt dat voor alle media geldt dat hun fans exclusiever met hun gebruikte medium bezig zijn dan niet-fans, en dat print het medium bij uitstek is dat zijn gebruikers engageert. Eén op vier mediafans is aandachtig tot zeer aandachtig voor reclame. Bij fans ligt het aandachtniveau 82 procent hoger dan bij niet-fans. Fans van magazines hebben niet alleen meer aandacht voor reclame in hun eigen medium, maar zijn over de hele lijn aandachtiger voor reclame. Twee op drie magazinelezers ervaart reclame als niet storend. In het algemeen wordt reclame in printmedia als minst negatief beleefd. Fans van magazines scoren de hoogste ‘fanfactor’.