MediaSpecs Database Overview: halfjaarlijkse update (03/2017 – 09/2017)

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn

Ieder half jaar brengt MediaSpecs, de online zoekmachine met informatie over reclamemedia in België en Luxemburg, een stand van zaken van haar database. Dit document bericht over de actuele toestand van midden september 2017. Dit is de situatie juist voor de gegevensupdate naar 2018 die tijdens de komende maanden zal gaan plaatsvinden.

Stijging van het aantal mediaproducten dankzij toename van regies

Sinds de vorige database overview (maart 2017) is het totaal aantal actieve titels toegenomen van 5.752 naar 5.909. Dit is een stijging van 2,7%. Het cijfer is vooral te wijten aan een toename van regies die hun weg vinden naar MediaSpecs (van 1.079 naar 1.124). Zo zijn er tijdens de zomerperiode nog een aantal lokale radio’s toegevoegd waardoor het volledige radiolandschap gepresenteerd kan worden. Binnen het mediumtype ‘Digitaal’ zijn er ook behoorlijk wat (nieuwe) producten ingebracht. Binnen het mediumtype ‘Mobile & Apps’ zijn er nieuwe mobile producten gecreëerd die crossmediaal naast de bestaande websites staan.

In het laatste half jaar zijn er ook nog bijkomende initiatieven ontstaan. Denk maar aan Eclips TV (Zorggroep Eclips), ABXplore (RMB TV), Collector Hockey (Edition Ventures), Z.out (Link Creative Communication), Wilfried (Target Advertising),…

Pareto Regel

Als extra informatie is er een overzicht toegevoegd van de verhouding aantal regies t.o.v. aantal titels. Hieruit valt te besluiten dat de Pareto-regel ook van toepassing is in de MediaSpecs database. Na een analyse blijkt dat 20% van de grootste regies 75,66% van de totaal aantal media-producten vertegenwoordigen. Dit is een daling van 0,3 procentpunt t.o.v. de vorige analyse (maart 2017). We kunnen hierbij vaststellen dat gedurende het laatste half jaar mediaproducten van vooral kleinere regies zijn toegevoegd in de tool.

Bekijk de presentatie voor meer details en een top 20 per mediumtype van het aantal titels per regie.

Over MediaSpecs

MediaSpecs is de online zoekmachine met informatie over reclamemedia in België en Luxemburg.
De database overview is een halfjaarlijks rapport die de evolutie weergeeft van het aantal regies en titels in de MediaSpecs database.