RMB werkt radiobarometer bij

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn
RMB

De radiobarometer van RMB volgt, na publicatie van elke CIM-Radiostudie, de evolutie van dit medium in ons land op. Het audioaanbod in België is bijzonder ruim en breidt regelmatig uit met nieuwe spelers. Hoe doet de traditionele radio het in dit audiolandschap en hoe evolueert het medium? Door wie en hoelang wordt radio geconsumeerd? Waar en met welke toestellen of devices wordt bij voorkeur naar de radio geluisterd?

Te onthouden voor 2017

Met een dagbereik van 76% in het Noorden en 69% in het Zuiden, wordt radio nog steeds massaal geconsumeerd. Ondanks het alsmaar toenemende alternatieve audioaanbod, neemt het dagbereik van de radio in het Zuiden slechts lichtjes toe (+1 punt vs. 2016). Met een gemiddelde van 3u31 in het Zuiden en 4u25 in het Noorden blijft de luisterduur indrukwekkend. De 55-plussers zijn de gulzigste radioconsumenten: in het Noorden luisteren ze tot 5u per dag.

Met de nieuwe mobiele devices kan men nu om het even waar naar de radio luisteren. Toch blijkt ‘thuis’ de favoriete plek te zijn. Zowel in het noorden als in het zuiden van het land wordt 60% van het radiovolume thuis geconsumeerd. De tweede beste luisterplaats is verschillend bij de Nederlandstaligen (20% van het radiovolume ‘op het werk’) en de Franstaligen (22% van het radiovolume ‘in de auto’). De cijfers blijven sinds 2015 stabiel, zowel in het Noorden als in het Zuiden.

Naar de radio luisteren via internet blijft nog erg beperkt, maar neemt gestaag toe: zowel in het Noorden als in het Zuiden wordt 9% van het radiovolume online geconsumeerd. Met 15% van het totale radiovolume in het Zuiden en 14% in het Noorden, komt online radioluisteren meer voor bij de 12-24-jarigen. Begin 2017 steeg het online radiovolume het sterkst bij de 45-55-jarigen: +3 punten in het Noorden. In het Zuiden steeg het vooral bij de 25-34-jarigen: +4 punten. De voormiddag (9u-12u) sleept het leeuwendeel van het online radiovolume in de wacht (27% in het Zuiden en 28% in het Noorden).

In het totaal geconsumeerde radiovolume staan de traditionele radio en de autoradio op gelijke hoogte. Het klassieke radiotoestel: 37% van het volume zowel in het Noorden als in het Zuiden. De autoradio: 37% van het volume bij de Nederlandstaligen en 36% bij de Franstaligen. De smartphone staat op een bescheiden plaats in de top 5 met 4% (Noorden) en 5% (Zuiden) van het geconsumeerde radiovolume. Bij de 12-34-jarigen haalt de telefoon 11% van het totale geconsumeerde radiovolume in het Zuiden en 7% in het Noorden (status quo voor beide landsgedeelten).

Kortom, de Belgen verkiezen nog steeds de klassieke radioconsumptie.

Ontdek de volledige barometer hier.