Magazines en Communities: 7 learnings

FacebookTwitterLinkedIn

7 learnings over magazines en communities. “Media & Communities”, dat was het centrale thema op het seminarie van MediaSpecs op 1 maart. Kon je er niet bij zijn? Niet getreurd, lees hier wat Magazine Media er over schreef. Een community bouwen rond een magazine? A match made in heaven.

1. Wees empathisch

Wie een community wil laten ontstaan, moet zich goed kunnen inleven in de doelgroep. Waar zijn de verwachtingen? Welke nood is er? Soms is een dosis gut feeling nodig. Mike Koedinger (Maison Moderne – Luxemburg): “ Toen we voor de start polsten, zag niemand het nut in van een business club. Nu is de Paperjam Club goed voor 950 bedrijven die lid zijn.”

2. Het helpt als de doelgroep duidelijk kan afgebakend worden

“ Een community opbouwen van mensen met bijvoorbeeld dezelfde job is gemakkelijk”, klinkt het bij Fernand Vanrie (Professional Media Group). “ Moeilijker wordt het als het gaat om mensen die met hetzelfde bezig zijn, maar die over sectoren heen zitten. Professionals die met motoren bezig zijn. Dan creëer je eerder subcommunities. Daarvoor is een papieren product weinig haalbaar. Online kan hier oplossing bieden.”

3. De sleutel tot succes zit hem in het op elkaar inspelen van de touchpoints

Heel wat uitgevers proberen een community te bouwen door zoveel mogelijk relevante touchpoints met de doelgroep te creëren. Niet dat is de sleutel tot succes, wel hoe die touchpoints op elkaar inspelen. “ Onze business model draait door de interactie tussen print, digitaal, onze business club en B2B-oplossingen”, zegt Mike Koedinger erover.

4. Lokale communities maken het gemakkelijker en moeilijker tegelijkertijd

Verenigingen hebben vaak lokale afdelingen, die al communities op zich zijn. Dat levert ontegensprekelijk voordelen op. De moeilijkheid is echter dat de band met de hoofdorganisatie moet blijven. Gezinsbond probeert hieraan te werken met de invoering van lokale mini-sites onder de grotere koepel. Op de mini-sites krijgen de lokale afdelingen de mogelijkheid zelf content toe te voegen en de interactie met de leden aan te gaan.

5. Durf streng zijn

“ Je behoort tot de community of je behoort er niet toe. Er half toe behoren is geen optie.” Jos Grobben (Roularta) pleit voor een duidelijke afbakening. Bij Roularta zijn de abonnees lid van de community. Zij hebben voordelen, krijgen extra’s. Niet-abonnees krijgen die niet. Waardoor zij daar net meer de nood van inzien en een abonnement nemen.

6. Mobiliseer de community

Een community bouwen is een, ze laten leven is iets anders. Het mobiliseren van de leden ervan kan daarbij helpen. Eos Magazine mobiliseert zijn commnunity bijvoorbeeld (via iedereenwetenschapper.be) voor ‘citizen science’, wetenschap die zich baseert op de grootte van het grote publiek om tot resultaten te komen (denk bijvoorbeeld aan de vogeltelling die elk jaar plaatsvindt).

7. Maak van communities een inkomstenbron

Communities zijn goed omdat ze de trouw van lezers vergroten. Maar ze kunnen ook een bron van inkomsten zijn. Bij Trends en Trends-Tendances komt 30% van de inkomsten niet uit lezers- of advertentiemarkt, wel uit de communities (events, seminaries, enz.).

Adverteerder, u weet waarop u moet letten als u zich wil linken aan een goed draaiende community…