Lineair tv-kijken zal pieken in 2015 volgens een wereldwijd onderzoek van ZenithOptimedia

FacebookTwitterLinkedIn

Het traditioneel tv-kijken zal eind dit jaar in de wereld gaan pieken om dan voor de eerste keer te beginnen dalen in 2016. Dit is geconcludeerd op een analyse in 40 landen door Newcast, het branded content netwerk van ZenithOptimedia.

 

Het aantal lineaire TV kijkers zal met 3,1% stijgen in 2015 maar zal terugvallen met 1,9% in 2016 en 0,9% in 2017.

 

Tegelijkertijd stijgt het bereik van online video sterk met 23,3% dit jaar, en 19,8% in 2016. Deze getallen zijn te verklaren door de snelle adoptie van mobiele devices over de hele wereld.

 

Er wordt verwacht dat mobile het belangrijkste kijkplatform wordt om online video`s te bekijken met 52,7% in 2016 en 58,1% in 2017.

 

Reclame-investeringen gewijd aan online video zal naar verwachting stijgen tot 12,8% in 2017, of 1/8ste van alle uitgaven voor internet.

 

De globale reclame-investeringen voor online video zal volgens het onderzoek groeien met 28,9% tot 16,1 miljard dollar in 2015, gevolgd door een groei van 22,5% in 2016 en vervolgens nog met 19,7% in 2017 waarbij het totaal op 23,7 miljard dollar komt.

 

In een reactie op het rapport concludeert Mark Waugh, global managing director bij Newscast, dat de consumenten over de hele wereld online video heel snel omarmen omdat het hen “een bijna onbegrensde reeks van boeiende content” oplevert.

 

“Sommige van de meest fervente gebruikers zijn de jonge, kapitaalkrachtige kijkers die moeilijk via televisie te bereiken zijn,” verklaart hij. “Merken kunnen via online video dit interessante publiek op een effectieve manier met reclame én met branded content benaderen”, voegt hij toe.