Moment Marketing, een nieuw model voor sterke communities rond je merk
Hoe digitaler onze wereld wordt, hoe meer belang we zullen hechten aan echte ervaringen. Aan momenten die we nooit meer zullen vergeten. Maar hoe zorg je ervoor dat een event uitgroeit tot zo’n memorabel event? Daarvoor heeft eventorganisator Michiel Vanderheyden het nieuwe model ‘Moment Marketing’ ontwikkeld. De filosofie en het model worden toegelicht in het nieuwe boek ‘Moment Marketing, van event naar memorabel moment’ dat deze week verschijnt.
Michiel Vanderheyden is al ruim 20 jaar zaakvoerder van het kantoor Goosebumps Events, dat zijn thuisbasis heeft in de Ghelamco Arena in Gent. Goosebumps organiseert evenementen voor Belgische en internationale bedrijven. Daarnaast organiseert Vanderheyden ook B2B- en grote publieksevents via het bedrijf Arena Events.
“Mijn uitgangspunt is dat bedrijven nog te vaak hun merkpotentieel niet volledig benutten. Events zijn immers een uitstekend middel om een community rondom je merk te creëren. Maar dan moet je er wel in slagen om alle leden van je doelpubliek op een persoonlijke manier te benaderen en te begeesteren. Dat is overigens geen opdracht van de eventmarketeer alleen. Iedereen in de organisatie moet een merkambassadeur worden: van de CEO over HR, marketing en sales tot de receptionist(e). Waar het om gaat, is in elk contact tot uiting brengen waar de organisatie voor staat.”
Individuele ervaringen en sterke herinneringen
Vanuit die gedachte heeft Vanderheyden het model ‘Moment Marketing’ ontwikkeld, dat als leidraad fungeert om eventcommunicatie in lijn te brengen met het DNA van het merk, met de missie en visie van het bedrijf en niet in het minst met de concrete doelstellingen van het event. “Eventcommunicatie gaat over contact met je doelgroep en dat zowel voorafgaand, tijdens als volgend op het eigenlijke event. Elke mening die een stakeholder de wereld instuurt over je merk, is gebaseerd op zijn herinnering en de ervaringen met je merk. Hoe individueler je die kan maken, hoe sterker en hoe positiever de merkconnotatie”, legt hij uit.
Goede ‘Moment Marketing’ steunt op technologische innovatie, maar zorgt er vooral voor dat de live ontmoeting een verschil maakt en een positieve reactie teweegbrengt. Het boek ‘Moment Marketing, van event naar memorabel moment’ levert geen checklist aan, maar wel een reeks criteria en voorbeelden die eventmarketeers helpen om beklijvende ervaringen tot stand te brengen.
Een doordachte langetermijnvisie
Voor dit boek liet Michiel Vanderheyden zich inspireren door een reeks ervaren ondernemers en wetenschappers, onder wie prof. dr. Johan Braeckman, prof. dr. Wouter Duyck, Noël Slangen, Barbara Torfs, Bruno Vandegehuchte en Miguel Wiels. “Samen met hen ben ik ervan overtuigd dat een evenement voor bedrijven een uniek instrument is om met consumenten en stakeholders te communiceren. Maar dan wel vanuit een doordachte langetermijnvisie. De tijd is rijp voor ‘Moment Marketing’.”
Het boekt telt 172 bladzijden en werd geïllustreerd met foto’s van Michiel Hendryckx. Het is verschenen bij Collectief Duchamp en is te koop via Fnac, Standaard Boekhandel en Bol.com.
Voor meer info: www.momentmarketing.be.