iProspect Belgium publiceert een studie over het Online Search Behaviour in België

FacebookTwitterLinkedIn

 

Brussel, 16 mei 2012 – De zoekmotoren worden steeds belangrijker in de communicatie van vandaag.  Hoe gebruiken de Belgische consumenten de zoekmotoren? Welke zijn hun verwachtingen? Zijn ze tevreden met de resultaten ? In welke mate zijn de sociale media een alternatief voor het verstrekken van informatie ?

 

iProspect Belgium heeft samen met het onderzoeksbureau ANT Research een studie gevoerd over het gedrag van de Belgische surfers op vlak van zoekmotoren. De studie werd uitgevoerd tussen 14 en 22 maart 2012 op een staal van 988 individuen van 18 jaar en ouder wonende in België. De maximale foutmarge op het geheel is 3,1%.

 

«Het is opvallend te merken dat één Belg op drie tussen de 10 en 50 opzoekingen per dag doet maar dat slechts één Belg op twee het verschil ziet tussen een gesponsorde link en een natuurlijke link in de resultaatpagina. De inspanningen die Google maakt om het verschil te tonen tussen beiden (namelijk een andere kleur op de achtergrond en de toevoeging van de vermelding) blijken dus niet voldoende om de consument te verwittigen» verklaart Laurent Bousis, Managing Director van iProspect Belgium.
«Vooral als we in de studie merken dat de natuurlijke links door de Belgische surfers beschouwd worden als betrouwbaarder dan de gesponsorde links en dit met 6 tegen 1.

 

Dit wordt trouwens gecheckt via een screenshot van de klikzones van de surfer in de resultaatpagina`s van Google bij de opzoekingen met transactie`s (‘autoverzekering`) en van informatieve aard (‘recept tiramisu`) ».
« Het is opmerkelijk dat één Belg op vier online op zoek gaat naar een product na het bezoeken van een winkel, waar hij nochtans de kans heeft gehad om het product te zien of waar hij zich kon informeren bij de verkoper. »
Al die resultaten en hun analyse zijn beschikbaar op : http://bit.ly/Jw05QG

 

Enkele interessante resultaten uit de studie :

• 95% van de bevolking gebruikt een zoekmotor verschillende keren per week

• Eén Belg op drie doet tussen 10 en 50 opzoekingen per dag

• 92 % van de Belgen gebruiken een zoekmotor om zich te informeren vooraleer een product of een dienst te kopen

• 69% van de Belgen checkt de spelling van een woord via een zoekmotor

• 75% van de respondenten hebben (de laatste 3 maanden) een product online gekocht na opzoekingen.

• Eén Belg op drie heeft een reis online geboekt tijdens de laatste drie maanden, één vrouw op drie heeft kledij online gekocht tijdens de laatste drie maanden.

• De mannen nemen twee keer meer dan de vrouwen inlichtingen over elektronische producten en deze laatste kopen twee keer meer kledij online dan de mannen

• De jongeren tussen de 18 en 34 jaar zoeken 10 keer meer informatie over online kredieten dan de 55+

• Eén Belg op vier kent Bing, de zoekmotor van Microsoft, niet.

• 94,1% van de Belgen gebruikt Google minstens 1 maal per week.

• 19,6% van de gebruikers denken dat ze nooit gesponsorde links bovenaan de zoekresultaten krijgen.

• Natuurlijke links worden betrouwbaarder gevonden met 6 tegen 1.

• 53% van de respondenten gaan op zoek na een gesprek met vrienden/familie.

• 52,7% van de bevolking gebruikt Facebook minstens 1 maal per week.

• 1 Belg op 3 deelt zijn foto`s op Facebook.

• 1 Belg op 30 deelt zijn foto`s op Google+

 

iProspect Belgium is een bedrijf van de Aegis Media groep, gespecialiseerd in Search Engine Marketing en gevestigd in Brussel. Haar 19 experten bieden een volledig pakket aan van diensten op vlak van SEA (search engine advertising), SEO (search engine optimisation) en data & web analytics. Enkele volgende klanten hebben hun vertrouwen gegeven aan iProspect : Brussels Airlines, Cofidis, VOO, La Redoute, Panasonic, Keytrade Bank, BMW. In 2011 was de omzet 9,5 Mio €.
http://www.iprospect.be

 

Ant Research is sinds 2000 gespecialiseerd in online studies over de Belgische media.

 

Meer informatie :

Laurent.Bousis@iprospect.com – 02/704.49.50 – 0478/368.688

Catherine.tricot@aemedia.com – 02/663.51.11 – 0475/49.65.72