ICMF-studie: Inhaalbeweging van België nodig op vlak van contentmarketing

FacebookTwitterLinkedIn

Custo, de Belgische vakvereniging van contentmarketing-agentschappen onder de ACC-koepel, maakte de resultaten bekend van het onderzoek van ICMF (International Content Marketing Forum). Dat is een internationaal onderzoek naar de stand van contentmarketing in 8 landen. Uit de ICMF-studie blijkt dat de evolutie in ons land trager gaat, al staan we sterk als het gaat om het gebruik van socialemediaplatfomen en het gebruik van verschillende contentpromotiemethoden.

9,4 miljard euro. Zoveel investeerden bedrijven in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Noorwegen, Denemarken, Slovenië, Tsjechië en België in 2018 in contentmarketing. Met 335 miljoen euro is België een eerder kleinere speler. Wanneer we de vergelijking maken met het bruto binnenlands product bengelt België met 0,06% achteraan het rijtje, samen met Slovenië en Tsjechië.

Gemiddeld 36% van het budget in deze 8 landen gaat naar contentproductie. Dat neemt daarmee het grootste deel voor zijn rekening, voor contentdistributie, contentpromotie en contentstrategie. In ons land is het aandeel met 46% (nog) historisch hoog, wat betekent dat we voor andere pijlers (promotie uitgezonderd) gemiddeld weinig budget uittrekken. Met 9% is het aandeel van contentstrategie in het budget het laagste van de 8 onderzochte landen.

Toch zijn er ook elementen waarin België vooroploopt op de andere onderzochte landen. Zo zetten adverteerders in ons land gemiddeld 4,1 socialemediaplatformen in. Een sterk resultaat. De top 3 wordt gevormd door Facebook, YouTube en LinkedIn. België is trouwens het land dat het meest gelooft in influencers om de content te verspreiden.

Clemens Koob, als Managing Director van het onderzoeksbureau Zehnvier research & strategy verantwoordelijk voor deze studie, toont zich alvast positief over de evoluties in ons land: “Ik ben ervan overtuigd dat we ook in België een sterke evolutie zien en naar maturiteit toegroeien. Op basis van onze data verwachten we dat contentmarketing nog belangrijker zal worden, wat hand in hand zal gaan met een verdere professionalisering en het verfijnen van de initiatieven en de activiteiten.

Tekstbron: Custo en ACC.