Kantar Barometer: Mediaconsumptie ten tijden van corona

FacebookTwitterLinkedIn

Kantar voerde onderzoek naar de impact van het coronavirus op de mediagewoonten van zo’n 25.000 mensen uit een dertigtal verschillende landen. Uit de eerste golf van de barometer blijkt dat vooral WhatsApp het goed doet. Niet verwonderlijk in tijden waarin mensen naar manieren zoeken om verbonden te blijven met elkaar. Het gebruikersaantal van de app steeg met gemiddeld 40%.

Televisie en kranten meest betrouwbaar

De traditionele mediakanalen blijken in deze periode de meest betrouwbare bron van informatie. Televisiezenders en kranten worden door 52% van de ondervraagden als betrouwbaar beschouwd. Websites van overheidsinstellingen scoren iets minder goed met 48%, wat suggereert dat de overheidsmaatregelen geen garanties en veiligheid bieden voor de burgers. Sociale media worden op hun beurt slechts door 11% gezien als een betrouwbare bron.

Positieve merkcommunicatie

Van merken verwacht de consument niet dat ze stoppen met adverteren, slechts 8% ziet dit als een prioriteit. Daarentegen overwegen veel merken zelf om te stoppen met adverteren om zo te besparen. Kantar voorspelt echter dat een afwezigheid van zes maanden op televisie zou kunnen leiden tot 39% minder merkbekendheid, waardoor herstel na het coronavirus mogelijk zal worden vertraagd.

Van de merken die wel blijven adverteren, verwachten de consumenten dat de reclame een positieve bijdrage aan de samenleving levert. Zo verkiest 77% dat het merk het heeft over hoe het zichzelf nu nuttig ziet, wil 75% dat het merk hen informeert over hun inspanningen om deze crisis te bedwingen en verwacht 70% een geruststellende toon.

Uit de resultaten blijkt dat consumenten het absoluut niet accepteren dat merken de huidige situatie gebruiken ter promotie (75%) en humor gebruiken in hun communicatie (40%). Ze verwachten ook dat merken er alles aan doen om de gezondheid van hun werknemers te garanderen (78%), onder meer via telewerken.

Meer informatie op de website van Kantar.

Bron: PUB.be.