De online streaming industrie heeft een enorme groei doorgemaakt in de gehele coronacrisis, waarbij het aantal “subscription video-on-demand”-diensten (SVoD) sterk is toegenomen. Naarmate de markt zich verder ontwikkelt, wordt in de studie de toestand van de media-industrie verkend en wordt er gekeken naar een beter begrip van de rol van data in de differentiatie en het verkrijgen van een concurrentievoordeel op verschillende gebieden zoals content sourcing, klantenwerving, klantenloyaliteit, kosten en lifetime value.
Capgemini gelooft dat Subscription Video on Demand – SVoD – tegen het einde van het jaar in meer dan 30 landen pay-tv zal inhalen. Gedreven door jongere generaties is er een belangrijke verschuiving naar de zogenaamde ‘over-the-top’ (OTT) diensten zoals Netflix en Disney+, waardoor er een einde komt aan betaaltelevisie. Dit gaat verder dan alleen series en films, OTT heeft alle vormen van content ingevoerd; waaronder sport, gaming, podcasts en theater.
Capgemini interviewde meer dan 40 senior media executives, om erachter te komen hoe data wordt gebruikt voor zakelijke inzichten. De belangrijkste bevindingen uit het rapport zijn onder andere:
- Bijna 70% van de geïnterviewden verklaarde dat de gegevens bedrijfskritisch zijn om te overleven.
- Als de inhoud “koning” is, zijn de data nu de “aas”. Data kunnen de concurrentiekracht op alle kernbedrijfsgebieden vergroten, inclusief:
- Content experience personalisatie en verrijking met 70%.
- Publiek en datamonetisering met 55%.
- Productie en verwerving van inhoud met 40%
- 2/3 van de bedrijven bereikt slechts een basisniveau van gegevensbeveiliging; uitdagingen zijn onder meer: gebrek aan duidelijke visie en cultuur rond gegevens en inzichten; moeilijkheid om met privacy en regelgeving om te gaan; tekort aan adequate mensen, vaardigheden en middelen om op schaal te transformeren.