Belgische marketeers geloven massaal in groei van live communication

FacebookTwitterLinkedIn

Live communication bureau The Oval Office peilde naar het belang van merkbelevingen bij Belgische marketing- en communicatiespecialisten. Het onderzoek werd uitgevoerd door studenten van de Erasmushogeschool Brussel en peilde 1503 marketing- en communicatiespecialisten naar hun kennis van live communication en het gebruik van merkbelevingen als communicatiemedium.

 

De belangrijkste conclusies van het onderzoek zijn:

– Marketeers vinden field marketing, events en online marketing de meest effectieve media voor het creëren van merkengagement.

– Klantenevents, vakbeurzen en personeelsevents vormen de top drie van de meest gebruikte live communicatie-uitingen.

– Merkbekendheid, merkengagement en sales zijn de voornaamste redenen om live communicatie te gebruiken.

 

Als live communication bureau stelt The Oval Office de kracht van live centraal. Het bedenkt, ontwikkelt en implementeert communicatiemomenten waarbij een organisatie of een merk haar verhaal live deelt met haar doelgroepen tijdens een personeelsvergadering, een field marketing actie, een klantenevent, een publiekshappening of een beursaanwezigheid.

 

Een jaar na de start van het bureau polste The Oval Office naar de toekomst van live communication als marketing- en communicatiediscipline. Bijna 7 op de 10 respondenten (67%) gingen akkoord met de stelling “Ik verwacht dat live communication in de toekomst aan belang zal toenemen”. 31% nam geen stelling en slechts 3% verklaarde deze stelling niet te delen.

 

Merken als Red Bull, Starbucks, Nintendo, Zara en Electrolux zijn al langer believers. Maar ook B-to-B-merken en zelfs traditionele media zoals Flair (Flair Shopping Day) of de VRT (met Music for Life, Radio 2 dag, Thuisdag, Flikkendag) organiseren merkbelevingen die hen toelaten een sterke emotionele band met hun klanten en publiek op te bouwen. Ze creëren unieke ervaringen die mensen en pers willen delen en doorvertellen, offline en via sociale media. Merken wekken op die manier sympathie op zonder hun product te agressief te promoten.

 

Dat sterke merkbelevingen vaak aan de basis liggen van mond-tot-mond reclame is vele marketeers niet ontgaan. 40% onder hen oordeelt dat field marketing en 38% dat events het effectiefste zijn om merkengagement te creëren. 6 op de 10 respondenten zetten het online delen van merkbelevingen en merkverhalen op de eerste plaats van de meest “merkengagerende” media. Cinema (2%) en affichage (9%) scoren het minst.

 

De meest zichtbare uitingen van live communication zijn vaak gericht naar de consumenten. Ze vinden plaats in shopping centra, op straat, op pleinen, op festivals, enz. Maar ook voor het communiceren naar professionele doelgroepen en interne medewerkers gaan bedrijven steeds vaker merkbelevingen uitwerken. Via authentieke live ervaringen willen ze klanten en personeel begeesteren en betrekken in hun merkverhaal. Op de vraag naar welke onderdelen van live communication de meeste aandacht gaat, antwoordden de respondenten klantenevents (55,7%), vakbeurzen (43,2%), interne events (33,8%), seminaries en congressen (26,5%) en field marketing (25,4%).