FAQ

Hierbij een lijstje van vragen en antwoorden. Maar wij staan altijd klaar om uw vragen te beantwoorden.
Alle vragen, opmerkingen en suggesties zijn op elk moment van harte welkom. Tot snel!

FAQ algemeen

  1. Hoe kan ik mij abonneren op de database?
  2. Welke gegevens publiceert MediaSpecs?
  3. Welke mediumtypen worden opgenomen?
  4. Voor wie is MediaSpecs bedoeld?
  5. Geeft MediaSpecs informatie over reclamebestedingen?
  6. Hoe wordt de database up-to-date gehouden?
  7. Hoe kan ik naar relevante media voor mijn doelgroep zoeken?
  8. Hoe worden media aan onder andere thema’s en doelgroepen gekoppeld?
  9. Kan ik de gegevens ook downloaden?
  10. Wat gebeurt er met een medium als het niet meer bestaat?
  11. Ik ben abonnee, maar het lukt niet om in te loggen, waar ligt dit aan?
  12. Kan ik ook thuis inloggen?

FAQ voor uitgevers en regies

  1. Zijn er kosten verbonden aan het publiceren van mijn gegevens in MediaSpecs?
  2. Hoe kan ik mijn media in MediaSpecs laten opnemen?
  3. Hebben regies zelf ook toegang tot de database?
  4. Wat is de servicepagina?
  5. Hoe krijg ik toegang tot mijn servicepagina?
  6. Kan ik zien wie mijn gegevens raadpleegt?
  7. Kan ik mijn medium extra onder de aandacht brengen bij mediaplanners en adverteerders via MediaSpecs?
  8. Welke gegevens moet men in een goede tariefkaart opnemen?

FAQ algemeen

Hoe kan ik mij abonneren op de database?

Een abonnement geeft u onbeperkt toegang tot de MediaSpecs-database. Onze zoekmachine is 24u op 24, 7 dagen op 7 beschikbaar. Dit geldt voor alle medewerkers van uw bedrijf.
U vindt alle specifieke abonnementsprijzen hier terug: tarieftabel 2017.

U kan ook kennismaken met de rijkdom en de gebruiksvriendelijkheid van de database via een proefabonnement.

(Proef)abonnement aanvragen? Vragen over de mogelijkheden? Contacteer Bart Kuypers.
Mail: bart@mediaspecs.be
Tel: 015-617923
Gsm: 0476-417786


Welke gegevens publiceert MediaSpecs?

  • De meest recente advertentietarieven
  • Informatie over het medium, profiel, doelgroep, enz.
  • Oplagecijfers en verspreiding (o.a. CIM-cijfers)
  • Campagneplanners (verschijning-, aanlever- en reservatiedata)
  • Materiaalspecificaties en technische fiches
  • Coverfoto’s
  • Contactgegevens van de redactie, commerciële diensten en regies
  • Redactionele specials en kortingsacties

Welke mediumtypen worden opgenomen?

  • Magazines
  • Huis-aan-huisbladen
  • Dagbladen
  • Vakpers
  • Out-of-home
  • Digitaal
  • Radio
  • Televisie

Hier vallen de volgende mediamogelijkheden buiten:

  • Productspecifieke activiteiten zoals merchandising en tailormade producten
  • Persoonlijke diensten zoals persoonlijke productpromotie
  • Permanente reclame zoals gevelbelettering en autobelettering
  • Out-of-home media met een totaal bereik van <2.500 personen

Voor wie is MediaSpecs bedoeld?

MediaSpecs is bedoeld voor mediaprofessionals bij agentschappen, mediabureaus, adverteerders en pr-bureaus. Denk hierbij onder andere aan communicatiemanagers, mediamanagers, marketingmanagers, mediaplanners, accountmanagers en pr-managers. Ook zijn er diverse hogescholen die ermee werken. Klik hier voor onze volledige klantenlijst.


Geeft MediaSpecs informatie over reclamebestedingen?

MediaSpecs is de enige online database met alle reclamedragende media in België en Luxemburg. De database is een informatiebron met advertentietarieven, technische fiches en contactgegevens van alle reclamemedia. Onze zoekmachine gidst u door het medialandschap en laat u zoeken op titel/medium, uitgever, regie, thema, doelgroep, sector, mediumtype, categorie, plaats/context en regio.

Informatie over reclame-investeringen is beschikbaar bij Nielsen. Analyses zijn mogelijk per adverteerder, per medium en tal van andere criteria.


Hoe wordt de database up-to-date gehouden?

  • Uitgevers en reclameregies geven dagelijks wijzigingen door. Deze worden meteen in MediaSpecs verwerkt
  • Uitgevers en regies kunnen zelf contactpersonen, adressen, foto’s en omschrijvingen aanpassen
  • MediaSpecs neemt actief contact op met uitgevers en regies als zij hun gegevens langer dan drie maanden niet hebben gecontroleerd
  • Uitgevers informeren MediaSpecs als zij een nieuw medium lanceren. Wij houden ook zelf actief bij welke nieuwe media op de markt verschijnen

Hoe kan ik naar relevante media voor mijn doelgroep zoeken?

In de database zitten verschillende zoekmogelijkheden. U kan bijvoorbeeld zoeken op een thema, categorie, sector, beroep, gemeente en plaats. Uiteraard kan u ook vrij zoeken.


Hoe worden media aan onder andere thema’s en doelgroepen gekoppeld?

Bij elke titel wordt door een centrale redactie zorgvuldig beoordeeld aan welke categorie, sector, thema, functie/beroep, plaats, gemeente of provincie/regio de titel moet worden gekoppeld. Hierdoor verkrijgt u uitsluitend relevante zoekresultaten.


Kan ik de gegevens ook downloaden?

U kan alle PDF-bestanden en foto’s van media downloaden. U kan ook verschillende gegevens omzetten naar een Excel-bestand, zoals adressen en telefoonnummers van redacties of regies. Bovendien kan u complete medialijsten in Excel downloaden met oplagegegevens, verschijningsfrequenties en 1/1 pagina full colour prijzen.


Wat gebeurt er met een medium als het niet meer bestaat?

Verdwenen media worden in een archief geplaatst. Bij reguliere zoekopdrachten komen deze media niet meer in de resultatenlijst voor. Echter, als bij “vrij zoeken” op de naam van een verdwenen medium wordt gezocht, kan de oude informatie van het medium alsnog bekeken worden.


Ik ben abonnee, maar het lukt niet om in te loggen, waar ligt dit aan?

Uw inlogcode is gekoppeld aan uw IP-adres. Wanneer u bijvoorbeeld een nieuwe internetprovider of computer krijgt of wanneer u verhuisd bent, kan uw IP-adres gewijzigd zijn. Uw nieuw IP-adres moet dan opnieuw gekoppeld worden aan uw inlogcode. Om uw nieuw IP-adres te achterhalen: typ in Google “Wat is mijn IP?” en u vindt uw IP-adres. Dit mailt u ons door naar bart@mediaspecs.be en wij zorgen voor de rest. Als er een probleem is, kan u ons op elk moment ook telefonisch contacteren op 015-617923 of 0476-417786.


Kan ik ook thuis inloggen?

Abonnees kunnen een speciale login aanvragen op basis van hun e-mailadres. Deze persoonlijke logins zijn niet gebonden aan een IP-adres en kunnen dus ook thuis gebruikt worden.
Stuur een mail naar bart@mediaspecs.be of bel ons op 0476-417786.
Het is mogelijk dat uw persoonlijke account al actief is, maar dat u het paswoord niet meer kent. Doe dan gewoon “paswoord vergeten” op het inlogscherm en de rest volgt vanzelf.


FAQ voor uitgevers en regies

Zijn er kosten verbonden aan het publiceren van mijn gegevens in MediaSpecs?

Voor alle uitgevers en regies is opname van mediagegevens gratis. Dit doen wij, omdat we zo compleet mogelijk willen zijn. Abonnees betalen voor het raadplegen van de informatie in de database. Via een proefabonnement kunnen alle mediaprofessionals kennismaken met de service.


Hoe kan ik mijn media in MediaSpecs laten opnemen?

U kan uw tariefkaart (zie ook “Welke gegevens publiceert MediaSpecs”?) mailen naar data@mediaspecs.be. De bestanden ontvangen wij graag als PDF in een lage resolutie.
Nadat de gegevens in MediaSpecs zijn verwerkt, ontvangt u een e-mail met daarin een link naar uw persoonlijke servicepagina. Zo kan u al uw informatie nakijken, aanpassen en bevestigen.


Hebben regies zelf ook toegang tot de database?

Via de servicepagina heeft u zelf altijd toegang tot uw eigen gegevens in MediaSpecs.
Mocht u de gegevens van andere uitgevers ook willen raadplegen, dan biedt MediaSpecs u de mogelijkheid om tegen een gereduceerd tarief toegang te krijgen tot alle informatie in de database.


Wat is de servicepagina?

De servicepagina is uw ‘homepage’ in MediaSpecs, u kan hier:

  • omschrijvingen (250 karakters) van uw medium/titel invoeren in drie talen
  • uw nieuwe Specials & Actions invoeren en beheren (themanummers, dossiers, speciale edities en kortingsacties voor adverteerders)
  • zelf direct wijzigingen doorvoeren in adresgegevens en contactpersonen
  • de nieuwste coverfoto’s uploaden
  • uw gepubliceerde gegevens controleren en eventueel nieuwe tariefkaarten ter publicatie sturen naar data@mediaspecs.be

De servicepagina geeft u altijd met een persoonlijke inlogcode een actueel overzicht van de gegevens van uw media die op dat moment in MediaSpecs zijn gepubliceerd.


Hoe krijg ik toegang tot mijn servicepagina?

In de e-mail waarin wij u verzoeken uw gegevens op juistheid te controleren is een link opgenomen naar uw persoonlijke servicepagina. U kan hier rechtstreeks doorklikken.
U heeft ook via een persoonlijke inlogcode toegang tot de servicepagina. Mocht u deze nog niet hebben ontvangen, dan kan u contact opnemen met MediaSpecs via info@mediaspecs.be of 015-617923.


Kan ik zien wie mijn gegevens raadpleegt?

MediaSpecs zal gebruik maken van logfiles. Wij geven echter geen informatie over wie uw gegevens heeft geraadpleegd. Hiervoor hebben wij een privacy statement opgesteld.


Kan ik mijn medium extra onder de aandacht brengen bij mediaplanners en adverteerders via MediaSpecs?

De MediaSpecs-database is reclamevrij, maar MediaSpecs biedt regies en uitgevers de mogelijkheid om banners te plaatsen op de nieuwssite en in de maandelijkse newsletter. Voor de specifieke mogelijkheden en tarieven kan u de tariefkaart bekijken.


Welke gegevens moet men in een goede tariefkaart opnemen?

MediaSpecs wil voor u een helpende hand zijn in het opmaken van tariefkaarten. Als u meer informatie wenst, stellen we graag onze expertise ter beschikking om te besluiten welke criteria in uw tariefkaart moeten staan en hoe u ze moet formuleren. Contacteer ons via info@mediaspecs.be en wij sturen u een guideline.


Staat uw vraag hier niet bij?

Als u meer vragen heeft, horen wij dat graag. U kan mailen naar info@mediaspecs.be of bellen naar 015-617923.