Effie Awards: 22 finalisten maken kans op een Bronze, Silver of Gold

FacebookTwitterLinkedIn

De jury van de Effie Awards heeft 22 cases geselecteerd die kans maken op een felbegeerde Bronze, Silver of Gold Effie. Nooit eerder waren er zoveel finalisten.

Met 34 cases kon de editie van 2021 ook op het vlak van inschrijvingen rekenen op een recordaantal. De winnaars worden bekendgemaakt op 30 september tijdens een Gala Dinner in de Brusselse Event Lounge.

De 22 finalisten zijn:

Bénédicte Lobelle, CMO van de Nationale Loterij en Juryvoorzitter van de Effie Awards: “Geweldig om te zien dat Effie zo leeft want tenslotte vraagt het indienen van een case heel wat inspanning. Maar dat loont ook. Het niveau van de cases was immers erg hoog, vergelijkbaar met menig goed Effie-jaar. Het is bovendien opvallend dat sommige adverteerders heel regelmatig cases indienen. Een goede Effie-case schrijven is dan ook een interessant teamwerk dat je toelaat de volgende keer beter te doen, kritisch te zijn en te groeien in wat je doet als marketeer.”

De 30-koppige jury las en beoordeelde de cases naar goede gewoonte individueel en online tijdens de zomermaanden. Op 3 september werd in groep gedebatteerd over de cases, waarbij werd beslist welke cases doorstootten naar de finale en welke bovendien een award in de wacht slepen.

Bénédicte Lobelle: “Het was verrijkend om opnieuw fysiek samen te komen, uiteraard met inachtneming van de strenge Covid-19-maatregelen en met dank aan Proximus. Als je in dezelfde zaal zit, voel je de interactie, de positieve energie. De juryleden waren bovendien stuk voor stuk zeer goed voorbereid. Je merkt dat het voor velen een eer is deel uit te maken van de jury van de Effie Awards. Zowel door caseschrijvers als juryleden wordt er ook steeds meer aandacht besteed aan de logica tussen de verschillende onderdelen van een case. Er is een Effie-recept dat steeds meer uitgepuurd lijkt te worden.”

De 22 finalisten stellen hun case naar jaarlijkse gewoonte voor tijdens het Effie Effectiveness Forum op 30 september. Dit forum vindt net als vorig jaar digitaal en interactief plaats.

“Elke finalist krijgt 15 minuten om zijn case voor te stellen. In één dag krijgen deelnemers dus inzicht in de crème de la crème van de Belgische marketingcommunicatiestrategieën”, licht Lydia Desloover, Director van Effie Belgium, toe.

’s Avonds vindt de uitreiking van de Effie Awards plaats tijdens een ‘exclusive & seated’ Gala Dinner in Event Lounge in Brussel. Ook de Mentions of Excellence in Strategy en in Touchpoints maakt de jury op dat moment bekend. Tijdens de uitreiking zullen de gezondheidsmaatregelen nauwgezet gevolgd worden. Zo zal aan elke aanwezige gevraagd worden een Covid Pass voor te leggen.