Eerste marktplaats voor DAT-labels in Google DV360

FacebookTwitterLinkedIn

De Belgische federaties UBA en WE MEDIA lanceerden in augustus 2019 Digital Ad Trust Belgium, een kwaliteitslabel voor Belgische websites waarbij kwaliteit en transparantie centraal stond.

UBA en WE MEDIA Digital willen dat de gelabelde sites van Belgische uitgevers ook uitblinken in de programmatische aankopen. Ook Google wil die performantie mee onder de aandacht brengen door ze apart gegroepeerd te koop aan te bieden. Het gaat volgens hen om een bereik van 9,3 miljoen unieke users en 420 miljoen impressies.

Katya Degrieck, Head of Publishers Revenue & News Northern Europe: “Wij vinden het belangrijk dat adverteerders op een eenvoudig toegankelijke manier hun weg vinden naar de juiste omgeving waarin ze campagne willen voeren.” 

Thierry Hugot, voorzitter van WE MEDIA Digital en commercieel- en marketingdirecteur van Rossel, kijkt uit naar de samenwerking met Google: “De Belgische uitgevers zijn tevreden dat hun inspanningen voor kwaliteit een duidelijk zichtbare vitrine krijgen op de markt.”

“Dit is een belangrijke stap voor ons advertentielandschap”, zegt Chris Van Roey, CEO van UBA. “Het aspect vertrouwen en kwaliteit krijgt een prominente herkenbare plaats op de markt.”

De eerste Belgische nieuwssites die investeerden in de nieuwe gelabelde marktplaats kregen na een streng auditproces het DAT-kwaliteitslabel toegekend. Dat garandeert een veilige, transparante en betrouwbare omgeving waarin respect en bescherming van consumenten en merken centraal staan.

De samenwerking tussen uitgevers, adverteerders, mediabureaus en (technologie)partners is cruciaal om het kwaliteitsvol ecosysteem onder toezicht van Digital Ad Trust Belgium te laten evolueren tot een vaste waarde in het Belgische medialandschap. Geïnteresseerden kunnen tot en met 22 mei een aanvraag indienen voor een volgende golf van audits voor klassieke display op www.digitaladtrust.be.

Binnenkort zal DAT Belgium ook een kwaliteitslabel voor video klaar hebben waar ook de federatie van de audiovisuele regies, VIA, zijn steun aan verleent om dit label te verkrijgen en mee in de markt te zetten.