De Warmste Pitch: darwin wint de hoofdprijs voor ‘Doof Vlaanderen’, mortierbrigade krijgt zilver voor ‘Pink Ribbon’

FacebookTwitterLinkedIn

VRT en Var organiseerden deze maand De Warmste Pitch, een wedstrijd voor creatieve bureaus die werken voor een vzw of goed doel en voor hen een campagne-idee wilden indienen voor een initiatief voor De Warmste Week 2020. darwin wint de hoofdprijs voor ‘Doof Vlaanderen’, mortierbrigade wordt bekroond met zilver voor ‘Pink Ribbon’.

Doe eens iets voor iemand anders: het kernverhaal van de nieuwe koers die De Warmste Week 2020 is ingeslagen gaat verder dan de merites voor een klassieke bewustwordingscampagne, het gaat over concrete acties om de handen uit de mouwen te steken en het verschil te maken.

Met ‘Het Warmste Gebaar’ wil Doof Vlaanderen heel Vlaanderen op een leuke en speelse manier een basis Vlaamse Gebarentaal aanleren via een YouTube-kanaal. De campagne gebruikt radio als vehikel om luisteraars op te roepen om gebarentaligen te ontmoeten op YouTube. Doof Vlaanderen wint gratis mediaruimte ter waarde van € 75.000 op radio, Spotify en bannering. Daarnaast krijgen ze ook nog aandacht voor het project zelf en een basisproductiebudget van € 5.000.

Juryvoorzitter Guillaume Van der Stighelen: “Deze campagne geeft een fris elan aan de nieuwe koers die De Warmste Week in 2020 wil varen: we gaan een nieuwe taal leren. De einddoelgroep heeft er ook iets aan, en de taal wordt zo universeler voor alle Vlamingen. Wij zien dat als een nieuwe leuke en positieve beweging.”

Block image

In de campagne ‘Bespaar haar mijn haar (en doneer het uwe)’ roept Herman Brusselmans in een radiospot de luisteraars op om hun haar te doneren, zodat Pink Ribbon een pruik kan maken voor iemand met borstkanker (en zo haar zijn eigen doorleefde, hopeloze haardos te besparen). Pink Ribbon wint gratis mediaruimte ter waarde van € 45.000 op radio, Spotify en bannering. Daarnaast krijgen ze ook nog aandacht voor project zelf en een basisproductiebudget van € 5.000.

Jurylid Wim De Mont, Head of Content bij PUB: “Deze frisse campagne getuigt van veel stopping power. Geef toe, niemand wil Herman Brusselmans zien met kort haar.”

Block image

Een speciale vermelding krijgen ook de inzendingen van Bones met ‘Word Interimbaasje’ voor Stichting Tegen Kanker vzw, Publicis met ‘The Impossible Band’ voor Re-born to be Alive vzw en Yellow Submarine met ‘Ik Zoek een Coach’ voor YAR Vlaanderen.