CIM publiceert online kijkvolumes van tv-programma’s

FacebookTwitterLinkedIn

Het CIM publiceert elke dag hoeveel mensen in België gisteren een programma live of uitgesteld bekeken op het klassieke tv-scherm. Daarnaast publiceert het CIM ook elke dag hoeveel surfers gisteren online video’s van Belgische zenders bekeken hebben, zij het zonder details over de inhoud van die video’s. Nu wordt binnen het CIM Total Video Project de missing link tussen beide metingen ingevuld.

Vanaf vandaag rapporteert het CIM namelijk, naast de klassieke tv-kijkcijfers, ook het aantal views en de kijkduur van tv-programma’s die na de uitzending online bekeken worden (on demand). Dit laat de markt toe om de klassieke TV-rating aan te vullen met de rating van uitgesteld bekeken online tv-programma’s.

Methode

Online video’s worden al enkele jaren door Gemius gemeten in de CIM Internet-studie. Sinds kort integreren de broadcasters in hun video-applicaties een identificatiecode die toelaat de inhoud van die online video’s te identificeren. Op die manier wordt het mogelijk om online video’s te koppelen aan lineair uitgezonden programma’s zoals gerapporteerd in de CIM TV-studie.

Rapportering

Naast de online views en de gekeken tijd wordt ook de web rating per programma gepubliceerd. Deze wordt op dezelfde manier berekend als voor klassieke tv: de totaal gekeken tijd gedeeld door de duur van het programma. De TV-softwares van Nielsen, GfK en Kantar TNS zijn gecertifieerd voor publicatie van deze nieuwe gegevens.

Volgende stappen

Het CIM Total Video Project is hiermee verre van voltooid. In een volgende stap wordt het volume live online kijken toegevoegd, daarna volgt het volume van andere online video-inhoud (zoals fragmenten, previews en web exclusive video’s) en dan is het wachten op de publicatie van geprofileerde kijkcijfers voor klassieke tv en online video.