Analyse CIM-resultaten door Newsworks Belgium: hoopvolle resultaten voor de Belgische dagbladen

FacebookTwitterLinkedIn

Het CIM heeft een update beschikbaar gesteld van de betaalde oplage (print en digitaal) van de dagbladpers, die samen met de gratis webtrafiek een beeld geeft van de globale verspreiding van de Belgische nieuwsmedia. Het gaat over de jaar-om-jaar evolutie waarbij ten opzichte van de vorige publicatie het laatste kwartaal (Q1 2015) is toegevoegd en het oudste is afgehaald.

 

Wat de betaalde verspreiding betreft zijn de cijfers hoopvol. De globale tendens is nog negatief, maar de daling is miniem. In het Noorden is er zelfs een stijging waar te nemen. Dit heeft veel te maken met de ‘exclusief digitale` verkoop die 8% hoger uitkomt. Steeds meer mensen vinden de weg naar een digitale consumptie van hun vertrouwde krant. Tijdens het laatste jaar werden er in België dagelijks 1,27 miljoen exemplaren verkocht, waarvan 94% op papier.

 

Daarnaast zit de gratis trafiek naar de websites eveneens in groeimodus. Op een kwartaal steeg die opnieuw met 8%. Reeds eerder gaven we aan dat verschillende redenen aan de grondslag liggen van deze stijging: verhoogde smartphonepenetratie, gebruik van meerdere browsers, nieuwe gebruikers en meer frequent gebruik. Het eerste kwartaal van 2015 kende bovendien een aantal spectaculaire gebeurtenissen die aanleiding waren tot een verhoogde trafiek.

 

De combinatie van een stijgende webtrafiek met een stabiliserende betaalde verspreiding geeft aan dat het globaal beeld positief is. De recentste publicatie van het bereik van de nieuwsmedia door het CIM (maart 2015) bevestigt deze hypothese alvast, hoewel de gemeten stijging eerder van beperkte aard was: ten opzichte van een jaar eerder bedraagt de stijging van het aantal lezers per dag +1,8%. Dagelijks lezen 5,3 miljoen mensen (van 12 jaar en ouder) een nieuwsmedium op één van zijn platformen. Het blijft afwachten tot september om te zien of deze positieve evolutie zich doorzet.

 

Newsworks Belgium