Aandacht vormt de kern van het brede bereik van televisie

FacebookTwitterLinkedIn

Tijdens de maanden april en mei heeft Space een tweede online-onderzoek laten uitvoeren met betrekking tot een aantal “veel gestelde vragen” over online- en offline media. Op de volgende pagina`s krijgt u een overzicht van de tweede focus van onze studie: wat is de intensiteit van de aandacht voor de televisieprogramma`s die onze respondenten bekijken en wat mogen we daaruit besluiten?

 

  • Uit ons onderzoek naar de aandacht in functie van de aard van de programma`s blijken het de films te zijn die door onze Nederlandstalige en Franstalige respondenten met de meeste aandacht bekeken worden. Op de posities na de films zijn er verschillende aandachtscores tussen de taalgroepen: nieuwsbulletins en magazines bij de Nederlandstaligen, series en nieuwsuitzendingen bij de Franstaligen.
  • De avonduren oogsten tegelijk het meeste bereik en de hoogste aandachtscores. Dit geldt zowel voor het weekend als voor weekdagen.
  • We brengen ook bevestiging van vorige conclusies uit het onderzoek: bij het gebruik van een « second screen », tablet of smartphone, is er meestal geen enkel verband met het bekeken programma .
  • We hebben een stevige correlatie vastgesteld tussen hoge kijkcijfers uit het CIM TV- kijkonderzoek en de verklaarde aandacht: hoe meer een programma bekeken wordt, des te hogere aandacht het krijgt.
  • Tot slot lijken dezelfde regels te gelden voor de merken als voor televisieprogramma`s: hun gezondheid -in dit geval hun vermogen om aandacht te trekken- is een kwestie van penetratie en aandacht vasthouden.