IAB presenteert Europese Adspend cijfers. Digital Advertising in Europa: 24 miljard euro

FacebookTwitterLinkedIn

De jaarlijkse AdEx Benchmark survey is de gids voor de status van de Europese Online Advertising markt en is op 23 mei 2013 gepubliceerd op IAB Europe`s Interact conferentie in Barcelona.

 

De Europese Ad Spend cijfers laten zien dat online de beste resultaten boekt in vergelijking met de rest van de advertentie markt met een complete groei van 11,5% in 2012.

 

Kimon Zorbas, de CEO van IAB Europe, ziet in deze resultaten een bevestiging van de sterke ontwikkeling die online advertising doormaakt. Deze is niet alleen onderbouwd door groeiende bestedingen aan search, maar ook display zet de ingezette opbloei door. Redenen zijn naar zijn mening de erkenning van adverteerders voor display als branding kanaal, en de explosief stijgende belangstelling voor de big data economie.

 

Met een stijging van 50,6% tot € 661,9 miljoen is video advertising het sterkst groeiende segment in de Europese display. Het marktaandeel van online video komt met 12,9% voor het eerst in de dubbele cijfers.

 

Mobile advertising groeide met 78,3% tot € 392 miljoen. Het bedraagt nu 5% van alle online investeringen.

 

De top 10 van Europese landen in online is vrijwel ongewijzigd. Rusland passeert Italië en klimt naar de vierde plek. Het land vertoonde ook de snelste groei (34%), gevolgd door Turkije (30%).

1. UK 6,6 miljard

2. Duitsland 4,6 miljard

3. Frankrijk 2,8 miljard

4. Rusland 1,5 miljard

5. Italië 1,4 miljard

6. Nederland 1,2 miljard

7. Spanje 0,9 miljard

8. Zweden 0,8 miljard

9. Noorwegen 0,6 miljard

10. Denemarken 0,6 miljard

 

Voor een meer uitgebreide presentatie verwijzen we u naar MediaSpecs Insights.