2022, een jaar van innovaties voor UBA

FacebookTwitterLinkedIn

Het afgelopen jaar was een druk en succesvol jaar voor UBA. Ze hebben enkele vernieuwingen gelanceerd, die hieronder opgelijst staan. “We zijn vastbesloten om ook in de toekomst te blijven innoveren”, aldus Luc Suykens, CEO UBA Belgium.

Highights 2022

  • UBA Academy: lancering Training 24/7 en Digital Bootcamp
  • DEI en duurzaamheid: CommToZero met 6 principes tegen greenwashing, Paul Paulman op UBA Trends Day en 12 steps for DEI in the creative process
  • Voor het eerst netto mediabesteding voor uw sector in kaart gebracht
  • UBA Media Date: zomerfeest met sterke internationale sprekers over communicatie

What’s up in 2023 ?

  • UBA Academy uitbreiding naar E-commerce & Strategie, Communication Management College wordt Brand Building College
  • Privacy focus naast CommToZero-platform en DEI-bewustzijn
  • Netto mediabestedingen in kaart voor uw sector: doet u mee?
  • UBA Trends Day op 27 april 2023
  • UBA Media Date op 31 augustus 2023
  • UBA Xmas Lunch op 14 december 2023

UBA Academy

Bovenop de al bestaande formats van online en on-site Master Classes lanceerde UBA een nieuwe formule: Training 24/7. Het aanbod bevat een 30-tal video-opleidingen voor jonge marketeers die flexibel kunnen bekeken worden dankzij het snackable formaat. Elke opleiding is opgedeeld in een 5-tal video’s van 10 minuten. Op die manier kan de basiskennis verworven worden.

In het Digital Bootcamp bestaat het concept uit het volgen van een reeks video-opleidingen en het live assimileren van de opgedane kennis bij UBA op kantoor.

In 2023 bouwt men verder aan de uitbreiding van het aanbod, met name voor de domeinen e-commerce en strategie. Het Communication Management College wordt vervangen door het Brand Building College met vernieuwde inhoud en een combinatie van video- en live workshops.

DEI en duurzaamheid

UBA bundelde de krachten met verenigingen en de media voor de lancering van het CommToZero-platform. Ze publiceerden een document rond de “6 principles against greenwashing” en ondersteunen ACC bij de Production Carbon Calculator en UMA bij de Media Carbon Calculator. Deze calculators zijn open source, transparant en gratis voor alle adverteerders en agentschappen, alsook voor studenten en belanghebbenden.

UBA blijft ook vooruitgang boeken op het gebied van diversiteit, gelijkheid en inclusie. Na de survey eind 2021 lanceerde ze samen met ACC en UMA de 12 stappen voor D&I in het creatieve proces. In 2022 gingen ze elke maand dieper in op een van de 12 stappen in een reeks in samenwerking met Pub. Ook onderschreven ze het door ACC geleverde werk voor D&I in de marcom sector.

Voor 2023 lanceren ze een aantal initiatieven op het gebied van privacy en blijven we werken aan het CommToZero-platform en DEI-bewustzijn.

Netto mediabestedingen voor het eerst in kaart gebracht

UBA/UMA rapporteerde voor het eerst in België netto mediabestedingen tot op sectorniveau. Voor digital konden ze de eigen inspanningen en gedetailleerde uitgaven voor video, display, social en search op sectorniveau belichten. Aangezien de Belgische media consolideren, hebben ze hun leden ondervraagd over de waarde van media. De TV-markt, die de voorbije 2 jaar aanzienlijke prijsstijgingen kende, kreeg het zwaar te verduren. Adverteerders gaven aan voorzichtig te zijn met de consolidatie van de markt, gezien de machtsverschuiving van een buyers- naar een sellers markt door de schaarste in inventory.

Voor 2023 rekent UBA erop dat adverteerders meewerken aan rapportage over hun in-house of internationale media-buying. In ruil voor deze data ontvangen zij gegevens op sectorniveau.

UBA Media Date

De UBA Media Date, als vernieuwde formule van de UBA Summer BBQ, was een succes op één van de warmste zomerdagen in augustus in Dolce La Hulpe.

De UBA Trends Day evolueerde naar een hybride editie, en werd gewaardeerd met topsprekers als Paul Polman en Vicky Loomes.

Tot slot was er na 3 jaar weer de UBA Xmas Lunch.

Deze innovaties hebben ons in staat gesteld om onze dienstverlening te verbeteren en nog beter te kunnen voldoen aan de behoeften van onze leden en ook onze maatschappelijke rol op te nemen. We kijken vandaag met veel vertrouwen naar wat het nieuwe jaar ons zal brengen en zijn vastbesloten om ook in de toekomst te blijven innoveren en te vernieuwen”, vertelt Luc Suykens.