Het CIM in 2023: meer meten om meer te weten

FacebookTwitterLinkedIn

2022 was een jaar vol nieuwigheden voor het CIM en 2023 gaat dezelfde richting uit. Het doel is de uitbreiding van de bereiksmetingen én een betere ergonomie van de tools.

CIM Internet Luxemburg: een rijkere interface

Het CIM meet al lang de trafiek op Internet in Luxemburg. Sinds het begin van het jaar hebben de intekenaars toegang tot een nieuwe interface met aanzienlijk meer gedetailleerde gegevens die toelaten om hun analyses te verdiepen: afzonderlijke cijfers voor sites en apps, toegang tot de resultaten van groepen en secties, en de uitbreiding van openbare gegevens met week- en maandcijfers.

CIM Audio Time: trends in audioconsumptie

Op 16 februari publiceert het CIM de tweede editie van CIM Audio Time. Deze studie wil een volledig beeld geven van het audiolandschap in België (radio, podcasts, streaming, enz.). Aangezien dit de tweede editie van de studie is, wordt het mogelijk om de belangrijkste trends in de audioconsumptie te identificeren.

Radio Stream Monitor: audio on demand wordt toegevoegd

Sinds 2019 publiceert het CIM dagelijks verbruiksvolumes van live radiostreaming. Dit jaar zal de studie worden uitgebreid met audio op aanvraag. Dat maakt het mogelijk om de consumptie van podcasts en audio on demand per merk in te schatten, tot op het niveau van individuele programma’s en afleveringen.

Total Video Advertising planner: meer online platforms

De Total Video Advertising planner (ToVA) is vorig jaar gelanceerd om strategische planning mogelijk te maken voor tv, instream video van lokale spelers en YouTube. Dit jaar volgt Twitch als tweede grootste internationale video instream speler, vergezeld door het “instream” video aanbod van radiostations, “outstream” video van uitgevers, 2ememain/2dehands, sociale media en streaming diensten.

CIM Software Panel: meten van niet-intekenaars in digitaal

Het probleem is bekend: internationale platforms nemen niet deel aan onafhankelijke metingen zoals die van CIM Gemius. Het CIM voorziet de volgende oplossing: een panel van surfers die de Gemius NetPanel applicatie of plug-in op hun toestellen installeren. Hierdoor kan het aanbod van de intekenaars worden geanalyseerd, tegelijk met de Facebook, YouTube en Amazon van deze wereld.

Belgian Publishing Survey: uitbreiding met non read formaten (audio en video)

De traditionele National Readership Survey (NRS) wordt omgevormd tot de Belgian Publishing Survey (BPS). Na vele jaren meten van het persbereik op papier en digitaal, breidt de studie haar perimeter uit met de consumptie van audio- en videoformaten van de persmerken.

CIM TAM: “ander gebruik van het tv-scherm”

Broadcasters en agentschappen willen al langer weten wat er exact schuilgaat achter “ander gebruik van het tv-scherm”. Vanuit dat idee ontwikkelt het CIM een oplossing om SVOD in kaart te brengen, te beginnen met de kijkvolumes van Netflix, Disney+, Streamz, enz.

Terugkeer van een bioscoopstudie bij het CIM

Na enkele jaren van afwezigheid, mikt het CIM op een terugkeer van de bioscoopstudie, deze keer met een nieuwe hybride methode die beter tegemoetkomt aan de realiteit van de bioscoopplanning.