“We moeten paradoxen aanvaarden” – Kickstart your Business 2020

FacebookTwitterLinkedIn

Zoals onze voornemens bij Nieuwjaar is willen veranderen iets anders dan daadwerkelijk veranderen. Maar “angst en paniek”, zegt Tom Palmaerts, “zorgen ervoor dat we ook echt kúnnen veranderen”. Covid-19 zorgde voor die plotse shift in ons gedrag: massaal en overweldigend. Teruggaan naar de ‘normale’ tijden zal een fabeltje blijken: “Sommige veranderingen zullen slechts kortetermijn-wijzigingen geweest zijn, andere vernieuwingen zullen niet meer weggaan”, zegt Gino Baeck.

Bedrijven hebben er daarom baat bij om na te denken over hoe ze hun hele business zullen aanpakken postcorona. Merken denken best na over hoe tegemoet te komen aan de nieuwe gewoonten van de consument. Experts Tom Palmaerts (Trendwolves), Olivier Degrez (MMD) en Bart De Pauw (GroupM) geven ons tijdens de webinar Kickstart your Business trends en handvaten om de verandering te concretiseren. Gino Baeck (GroupM) zat de sessie voor.

Rode draad door hun inzichten: gewoonten die al aanwezig waren precorona ondervinden door de gezondheidscrisis een stuwkracht van jewelste. Zo zetten we met zijn allen plots in op een resem technologische hulpmiddelen die al stilletjes bestonden.

De Olympische proporties van commerce

Hoger, sneller, sterker wordt nu spaarzamer, gezonder, lokaler: we kopen nog meer volgens deze principes dan al eerder het geval was. “6/10 consumenten willen meer in promotie kopen”, zegt Bart De Pauw van GroupM, dat 700 mensen bevroeg. “66% zegt meer te willen kopen bij lokale handelaars.

Bij Delhaize zit dat zo: “Shoppers komen veel minder vaak in de winkels (-40%), maar kopen veel meer (+50%)”, zegt Olivier Degrez. “Omnichannel-shoppers die online met offline combineren zijn met 75% toegenomen. Online-shoppers geven gemiddeld tweemaal zoveel uit als offline-consumenten.” En gezonder? “Tussen 16% en 21% meer Nutriscore A-producten over alle drie de shoppingprofielen van ‘premium foodies’, ‘game changers’ en ‘convenience seekers’.” Records worden verpulverd.

Het goeie leven: DIY-koken, DIY-genieten

Luxeproducten krijgen het het hardst te verduren. Mealboxen en takeaway zullen postcorona ook een dip ervaren”, zegt Bart. We beginnen opnieuw de eenvoud te appreciëren, back to basics: meer basisproducten (groenten, fruit, vlees), meer thuiskoken, meer bakken en quality time met de kinderen (bloem +90%, suiker +57% en chocolade +53% bij Delhaize).

We plukken in thuistijden de dagen en kiezen zoveel mogelijk voor la joie de vivre die we buitenshuis zo missen. Bij Delhaize: meer alcoholische dranken en bieren (+50%) en aperitieven (+67%). Voortrekkers van deze toenames? Het profiel ‘premium foodies’, waarvan 2/3 (oudere) Vlamingen en 1/4 Walen. Olivier: “We zagen exact het tegenovergestelde bij de ‘game changers’. Maar voor beide profielen geldt: meer merken ten nadele van de ‘private label’-merken.

Bedrijven en merken in de toekomst?

Consumentengedrag is dramatisch veranderd”. Wat merken zich moeten afvragen volgens Olivier: “Waar komen die nieuwe consumenten vandaan? Welke zijn de specifieke doelgroepen voor bepaalde winkelkanalen, winkelgebieden en aankoopgedragingen? Welke zijn de ideale doelgroepen om aan te trekken op basis van predictive profiling? Hier kunnen shopperdata het verschil maken.”

Merken worden snel vergeten. “Voor veel merken was het was niet vanzelfsprekend om niet ‘dark te gaan’”, aldus Bart. “Als de reclame-investeringen drastisch worden ingeperkt of zelfs volledig drooggelegd, dan stort de advertising recall in met 30 tot 50%. Het negatieve effect op de brand preference is een verlies van 10 tot 40%, zelfs bij supermarkten die hun reclame grotendeels lieten doorlopen.” Bart beveelt precisiemarketing aan: “Als merk wordt het cruciaal je waardevolste segmenten te erkennen: wie zijn ze en hoe ze het efficiëntst bereiken. Dat zal een groot voordeel worden in de strijd om marktaandeel.

Overal kotjes: alles low-touch

De gezondheidscrisis en specifiek hoe een virus verspreidt zorgen voor praktische, organisatorische en logistieke kopzorgen. Low-touch is de nieuwe norm, handgel het nieuwe luxeproduct. Hygiëne voorop, maar hoe?

Als we de toekomst willen zien, dan moeten we paradoxen aanvaarden”, raadt Tom Palmaerts aan. ‘Op restaurant in kotjes? Allez komaan…’ En toch werkt het voor het Amsterdamse Serres Séparées (Mediamatic), dat restaurantgangers in aparte serres laat dineren. Festivalliefhebber? Drive-in concerten. Shop je graag met familie of vrienden? Samen e-commercen met Squadded. De sleur van thuiswerken doorbreken? Huur een werkloft bij Zoku. Ander denkvoer: meetings via Fortnite tegen dat eenzame pc-schermgevoel, of tuinkantoren in de buitenlucht. Tom: “Vele innovaties klinken paradoxaal.

Afspraak op de volgende sessie Kickstart your Business in oktober 2020.

Aanvulling

  • Raadpleeg hier de slides van de webinar.
  • Raadpleeg hier de teksten bij de presentaties van de drie sprekers.
  • Bekijk hier de webinar.