Vlaming grijpt terug naar klassieke media, maar is coronanieuws wel moe

FacebookTwitterLinkedIn

De Vlaming grijpt door de uitbraak van het coronavirus terug naar klassieke media om op de hoogte te blijven van het nieuws. Dat blijkt uit een onderzoek van de Arteveldehogeschool Gent bij zowat 1.700 Vlamingen. Vooral bij jongeren is het vertrouwen in klassieke media hoog. Maar ruim één op de drie Vlamingen geeft wel aan het coronanieuws stilaan moe te worden.

Tijdens de lockdown zoeken we met zijn allen informatie over de actualiteit en het vertrouwen in klassieke media lijkt bij 7 op de 10 Vlamingen intact. Slechts 11 procent heeft vertrouwen in coronanieuws op sociale media. Misschien nog verrassender: vooral de jongste “generatie Z”, geboren na 1995, heeft meer dan de andere generaties vertrouwen in klassieke media.

“Dit zou kunnen liggen aan de vele initiatieven omtrent zogenaamde mediawijsheid”, zegt onderzoeker Stefaan Anrys. “Hierbij worden jongeren aangemoedigd terug te grijpen naar klassieke nieuwsbronnen en worden zij aangespoord om voorzichtig te zijn met nieuws op sociale media.” Deelnemers werden ook aan een experiment onderworpen waarbij ze onder vijf nieuwsverhalen het ‘fake news’ eruit moesten halen. 78 procent van de respondenten had één van de fake nieuwsverhalen uit de enquête al eerder gezien op sociale media, vooral op Facebook.

Vlamingen blijken sterk te zijn in het doorprikken van nepnieuws over corona, zo bleek bovendien. Bijna 35 procent van de respondenten kon alle vijf nepverhalen doorprikken. 86 procent van de Vlamingen herkende 4 van de 5 voorgeschotelde nieuwsverhalen als nep.

De onderzoekers merken een duidelijk verhoogde interesse in nieuws, al voelen maar 2 op de 5 Vlamingen zich persoonlijk aangesproken door de berichtgeving. Bovendien geeft 37 procent van de ondervraagden aan dat het coronanieuws hen minder boeit dan in het begin. En 4 op de 5 Vlamingen vindt ook dat er veel te weinig ander nieuws is naast corona.

“Bepaalde onderwerpen kunnen nu weliswaar moeilijker worden behandeld (zoals sport), maar redacties laten op dit vlak zeker nog kansen liggen”, vindt Anrys. “Zelfs het buitenlandnieuws staat veelal in het teken van het coronavirus.”

Toch heeft de pandemie voor een “nooit geziene interesse in het nieuws” gezorgd. Het merendeel van de respondenten, 73 procent, zegt ook al voor de corona-uitbraak het nieuws dagelijks te volgen. Dat aandeel is nu gestegen tot 87 procent.

Televisie staat als medium bovenaan in de top drie bij de Vlamingen die het coronanieuws volgen (67 procent), voor de computer (58 procent) en smartphone (54 procent). Toch blijven sociale media, en dan vooral Facebook, erg belangrijk als nieuwsplatformen. 44 procent van de Vlamingen plaatst deze in zijn of haar top 3.

Een op de vijf Vlamingen grijpt sinds de uitbraak van het virus naar nieuwsbronnen die zij voordien nooit gebruikten: 42 procent van deze Vlamingen grijpt meer terug naar de smartphone en 30 procent bekijkt nu een televisiejournaal terwijl dat voor de crisis niet zo was. Wat ook opvalt is dat Vlamingen ook graag over corona lezen, terwijl vaak werd aangenomen dat video en audio kranten (digitaal of op papier) in de verdomhoek drummen.

Toch is er ook onverschilligheid bij een kleine groep van 13 procent Vlamingen. Een op de vijf Vlamingen laat bovendien optekenen de berichtgeving niet ‘duidelijk en begrijpelijk’ te vinden.