Verslag Content Marketing Conference

FacebookTwitterLinkedIn

Gisteren vond in het Crowne Plaza Hotel in Antwerpen de Content Marketing Conference plaats.

 

Lee Odden (CEO van TopRank Online Marketing) sprak van content marketing vanuit een ‘infotainment` benadering. Voor hem moet content naast betekenisvol ook actievol zijn én entertainen. Odden wees erop dat content marketing een goede planning, creatie, promotie en management vereist. Hij gaf verder nog als tip mee “to be connected with brands and people already known for the things you wanna be known for”. Zoals deze dag nog vaker aangehaald zou worden, is het verschil tussen content marketing en SEO er volgens Odden één van kwaliteit versus kwantiteit.

 

Het vinden van ‘the sweet spot`, dat is volgens Doug Kessler (Creative Director bij Velocity Partners) cruciaal. In content marketing gaat het om het vinden van het perfecte evenwicht tussen “stuff prospects care about most” en “stuff you know the most about”. De content die je als bedrijf naar buiten brengt moet bovendien vertrouwen uitstralen. Vertrouwen trekt mensen aan, grijpt de aandacht en toont expertise, ervaring, eerlijkheid en succes. De content mag ook niet saai zijn, want anders haken mensen af.

 

Tom De Baere van HappiFish ging verder op het concept vertrouwen en benadrukte dat alle werknemers van een bedrijf dit moeten uitstralen, aangezien mensen vooral ‘peers` geloven.

 

Voor Patrick Maes is in de eerste plaats een goede samenwerking tussen sales en marketing cruciaal. Bedrijven met een goede afstemming tussen deze twee diensten zullen volgens de CEO van CPI Consulting sowieso betere cijfers halen.

 

Met de juiste storytelling kan je volgens Danny Devriendt de “nee-mensen” toch aan het twijfelen brengen om je product te kopen. Voor de Managing Director van Universal Media Belgium is het fundamenteel om je marketingboodschap om te zetten naar een marketingverhaal en dit verhaal consistent en consequent naar buiten te brengen. Om net als Lee Odden kwaliteit te laten primeren op kwantiteit, gebruikte Danny de zin ‘How Idiots Trade Success` als acroniem voor het woord ‘hits`.

 

Guido Everaert legde de nadruk op de structuur en volgorde van storytelling volgens het CAST-model: eerst de content definiëren (wat vertel ik en waarom), dan je audience afbakenen (naar wie spreek ik), vervolgens je story bepalen en tot slot het telling deel. Belangrijk is ook om te zien welk verhaal werkt en welk niet, en hieruit te leren. Let er ook op dat je verhaal naturel blijft en dat je een band krijgt met je publiek.

 

Eric Ingrand (Content Marketing Strategy bij EnVeritas Group) en Gianfranco Cuzziol (CRM Strategy bij Zone) hadden het over het gebruik van big data, dat ook voor kleinere bedrijven van nut kan zijn. Ze wezen erop om niet alle aanwezige data te gebruiken, maar enkel datgene wat nuttig is voor je analyse. Ingrand gaf aan dat ook bedrijven in nichesectoren gebaat zijn bij content marketing, terwijl het volgens Cuzziol altijd goed is om jezelf even als klant in te beelden.

 

“Aangezien content marketing niet nieuw meer is, ga je het om op te vallen moeten optimaliseren”, aldus Mike Corak van Ethology. Hiervoor kan een checklist met volgende vragen helpen: Stemt mijn content overeen met de bedrijfsdoelstellingen? Is mijn content vindbaar? Nodigt mijn content uit om gedeeld te worden? Voldoet mijn content aan de gebruikersbehoeften? Is mijn content toekomstgericht en zitten er calls to action in? Is mijn content wel nuttig, duidelijk en goed geschreven?

 

Laatste spreker van de dag was Jay Baer van Convince & Convert die het had over het begrip ‘Youtility`. Hiermee bedoelt hij dat bedrijven hun (content) marketing zo nuttig moeten maken dat mensen er zelfs voor zouden betalen. Relevantie is hierin elementair, zodat mensen marketing niet alleen tolereren, maar zelfs omhelzen. Zo moeten bedrijven bijvoorbeeld in hun posts op Facebook er altijd rekening mee houden dat hun berichten bij fans verschijnen tussen de berichten van vrienden en familie.