UBA Trends Day: 9 Tips & Tricks to Unstereotype Advertising

FacebookTwitterLinkedIn

Op het podium van de UBA Trends Day ijverden Jozefien Daelemans en Dalilla Hermans voor het “de-stereotyperen” van de reclame. Dit deden ze aan de hand van drie thema’s die te maken hebben met diversiteit: Body Issues, People of Colour en Gender Rules.

Afsluitend gaven ze ook nog 9 tips & tricks die hulp kunnen bieden bij het opstellen van een reclamecampagne zònder stereotypen.

 

Body Issues

Reclame heeft een sterk effect op hoe mensen zich vandaag voelen over hun lichaam. In vele campagnes worden ideaalbeelden voorgesteld die niet realistisch zijn. Het zorgt ervoor dat mensen zich onzeker, beschaamd voelen over hoe ze eruitzien. Het is noodzakelijk om realistische en diverse beelden te gebruiken zodat mensen tevreden zijn over wie ze zijn.

 

 

People of Colour

Zwarte mensen in reclame was lange tijd onbestaande. Wanneer het toch gebeurde, waren de stereotypes of racistische uitspraken niet ver te zoeken; “dark people are dirty and they have to get clean”. Ook vandaag is het nog steeds zoeken naar reclamespots waar zwarte mensen een hoofdrol in spelen. 60% van de jongeren in de grote steden in België heeft nochtans een migratieachtergrond, ze vinden zichzelf jammer genoeg zelden terug in reclame. Bedrijven moeten zich hiervan bewust zijn en sterk inzetten op diversiteit binnen reclame. “If (black) people are heard and seen, they will buy your brand.”

 

Gender Rules

Mannen kopen auto’s. Vrouwen kopen schoonmaakproducten. Reclame versterkt anno 2019 nog steeds genderstereotypering, in plaats van ze weg te werken. Als kinderen van kleins af aan enkel stereotypes te zien krijgen – meisjes doen ballet en jongens spelen voetbal – zullen ze nooit weten dat er iets anders bestaat. “You can’t be what you can’t see.” Onbegrijpelijk en absurd, want mannen en vrouwen kopen dezelfde producten. Specifiek focussen op een bepaalde groep heeft geen nut. Durf mannen en vrouwen als evenwaardig beschouwen en toon dit in reclame, alleen dan zullen de genderstereotypes langzaam verdwijnen.

 

Tips & Tricks

Wat er moet veranderen is duidelijk, hoe dit veranderd kan worden misschien nog niet helemaal. Daarom geven Jozefien Daelemans en Dalilla Hermans nog enkele richtlijnen mee die hulp kunnen bieden bij het opstellen van een reclamecampagne zònder stereotypen.

  • Make sure the test audience is nothing like the team that made the ads.
  • Make sure the team is diverse from the inside out
  • Design for all, with everybody in mind
  • Don’t use minority to create controversy
  • Avoid clichés
  • Don’t oversexualize women
  • You can’t have diversity without inclusion
  • Actively combat sexism, racism and discrimination
  • Keep Learning

 

De boodschap is duidelijk, stop met stereotypering in reclame want: