Nieuwe transversale commerciële structuur voor JCDecaux België

FacebookTwitterLinkedIn

Om haar klanten nog beter te adviseren bij de meest performante OOH-plannen past JCDecaux nu de organisatie van haar commerciële teams aan tot een ‘single point of contact’ (SPOC) principe, intern ondersteund vanuit verschillende expert domeinen: de ’touchpoints’ experts van de bestaande Business Units, het digital & programmatic team, het back-office team en het marketing & data team.

Els Desmedt zal als Trading Director samen met haar team de Trading afdeling aansturen, zij vormen voortaan transversale multi-BU proposities voor nationale klanten die aankopen via de Poster Specialisten. Zij zijn continu in contact met de Poster Specialisten om hen te begeleiden bij het uitwerken van optimale voorstellen doorheen alle OOH omgevingen. Binnen dit team is elke Trading Key Account Manager het ‘single point of contact’ voor één poster specialist. Zij formuleren voorstellen op alle briefings, en doen daarbij wanneer nodig beroep op de expert kennis van de Business Unit Directors, van de digitale afdeling of de marketing afdeling.

Delphine Baekeland neemt de rol van Agencies Director op zich. Zij zal met haar team de Agencies op de hoogte houden van alle nieuwste evoluties binnen OOH en adviseert hen bij de optimalisatie van hun OOH strategieën. Op deze manier hebben ook de Agentschappen een ‘single point of contact’ en dit opnieuw transversaal over alle Business Units heen.

Philippe Buyle, Head of Digital, zal de Digital afdeling verder vorm geven samen met zijn team. Hij optimaliseert de VIOOH tools voor externe gebruikers om hen toegang te geven tot het digitale aanbod, en ontwikkelt verder programmatic OOH voor de nu bijna 1000 digitale OOH schermen bij JCDecaux in België.

Nationale en regionale teams

Nationale adverteerders zullen voortaan één centrale contactpersoon hebben voor nationale campagnes en dit transversaal over de verschillende Business Units heen: voor zowel street furniture, billboard, Insert, aiport, metro bus tram, retail Carrefour, shopping malls of de combinatie ervan in een mix. Iedere Key Account Manager zal zich specialiseren in de adverteerders binnen zijn specifieke sectoren en de beste combinaties van de verschillende OOH ’touchpoints’ voor zijn klanten en dit steunend op de expertise van ’touchpoints’ door de 5 Business Unit Directors : Sebastien Lemmens voor Retail & Shopping Malls, Stéphanie Mouraux voor Insert & Street Furniture, Martine Willems voor Metro Bus Tram, Sophie Margetis voor de Airports en Steven Heylen voor de grote OOH formaten met Billboards. Ieder van hen stuurt bovendien een groepering van Sectoren transversaal aan, de keuze van de sectoren werd gemaakt volgens de logica van de BU. Zo is het bijvoorbeeld logisch dat Retail en Malls ook de FMCG sector aanstuurt.

Regionale adverteerders of briefings kunnen bij het regionale commerciële team dat parallel verder uitgebouwd en anders werd georganiseerd. Zij zullen adverteerders adviseren die in een specifieke geografische regio aanwezig willen zijn met een lokale boodschap. Ook hier kunnen zij voortaan transversaal de volledige OOH mix voorstellen om zo tot de optimale OOH campagnes te komen. Long Term regionale campagnes met een duurtijd van 1 jaar worden behandeld door Chris Stone, Managing Director Dewez en zijn team. De Short Term Regionale campagnes worden behandeld door Nancy Franken als Regional Director ST ‘North & South’, binnen haar team is er een opsplitsing Vlaanderen en Wallonië onder de leiding van respectievelijk Kurt Vanwezer en Gwenaelle Licata. Het Brusselse regionale team rapporteert aan Martine Willems, die haar rol van Regional Director ‘Brussels’ combineert met die van BU Director Metro Bus Tram aanstuurt. Nieuw is dat de regionale teams voortaan ook ‘multi-touchpoints’ transversale voorstellen kunnen maken, dat maakt het veelzijdiger én eenvoudiger.

Senior versterking van de bestaande teams

JCDecaux heeft er bewust voor gekozen om de sleutelposities binnen deze nieuwe commerciële structuur te bemannen met mensen die al meerdere jaren ervaring binnen het bedrijf of in de sector hebben. Naast dit sales team werden ook enkele mensen bijkomend aangeworven om deze structuur vorm te geven:

  • Sandra Ceurens is sinds enkele maanden Key Account Manager in het Trading team van Els Desmedt. Zij kan terugvallen op een rijke ervaring bij poster specialisten.
  • Emma Lisella maakt sinds enkele maanden deel uit van het Agency team van Delphine Baekeland als Key Account Manager. Ook zij kan terugvallen op enkele jaren gelijkaardige ervaring binnen de media sector.
  • Aurélien Ernst versterkt onlangs als Account Manager Programmatic Sales het digitale team van Philippe Buyle. Hij heeft online ervaring.
  • Vincent Dejaiffe versterkt als Key Account Manager het regionale team van Gwenaelle Licata in Wallonië. Hij deed voordien al heel wat gelijkaardige ervaring op binnen de media secto.
  • Sophie Maetens versterkt als Key Account Manager het regionale team van Kurt Vanwezer in Vlaanderen. Zij heeft een ruime ervaring in de media bij vooraanstaande spelers.
  • Frédéric De Decker versterkt als Key Account Manager het nationale team van Steven Heylen voor de Telco & Auto sectoren. Een senior in het vak met een ruime ervaring.

Wim Jansen, CEO JCDecaux Belgium-Luxembourg & Israël: “Deze nieuwe commerciële structuur is een soort sluitstuk van de digitale en ‘multi-touchpoints’ strategie, waaraan we de afgelopen jaren, en lang voor de komst van Covid-19, hard hebben gewerkt bij JCDecaux. Hiermee willen we deze strategie een duidelijk gezicht geven naar onze klanten toe. Zij wensen vooral de beste OOH oplossing voor hun briefing en kunnen daarvoor terecht in onze ‘one-stop-OOH shop’. Daarom kozen we voor een structuur waarbij ieder klantentype centraal staat, en een ‘SPOC’ aanpak. OOH is veelzijdiger en flexibeler dan ooit tevoren met de komst van de ‘multi-touchpoint’, digital & data, en dat maakt het soms complex. Met deze nieuwe organisatie structureren en vereenvoudigen we OOH zonder in te boeten aan de talrijke mogelijkheden.”