CEO van Lijncom Christine Van den Berghe beheert al sinds 2016 het OOH-reclamenetwerk van openbaar vervoersbedrijf De Lijn, dat 4.400 bussen en trams ter beschikking stelt en DOOH-schermen exploiteert in de metro van Antwerpen. Ze is ook bestuurslid bij CommPass, Voka en BlueBike, en haar carrière bracht haar in het verleden ook bij onder andere SBS Belgium en Mediahuis.
Een rijke ervaring en een drukke agenda, maar Christine Van den Berghe lichtte te midden van al die drukte toch een tipje van de sluier op voor dit MediaSpecs Summer Interview. En bekijk ook zeker haar zorgvuldig opgesomde culturele zomertips.
Wat was voor u (professioneel/bedrijfsmatig) een belangrijke gebeurtenis in de eerste jaarhelft?
Voor Lijncom was de positionering als rekruteringsmedium een belangrijk wapenfeit in het voorjaar. De war for talent blijft actueel en regionaal rekruteren zit in de lift. Mensen willen – ondanks het ingeburgerde thuiswerk – graag dichtbij hun woonplaats werken. We merken dat meer en meer hr-managers kiezen om te rekruteren via het openbaar vervoer. Een De Lijn-bus passeert bijna letterlijk voor elke huisdeur in Vlaanderen. Voor ons was dit een opportuniteit om ‘jobs naar mensen’ te lanceren en zo het nieuwe segment van adverteerders te laten groeien. Leuk om vast te stellen dat deze positionering meteen vruchten afwerpt en resulteert in een stijgende marktaandeel van rekruteringscommunicatie.
Met CommPass hebben we hard gewerkt om ons opleidingsaanbod aan te passen en willen we absoluut dé referentie blijven om de mediaprofessionals extra power te geven. Binnen de raad van bestuur leggen we de lat hoog om meer technologische en innovatieve content te integreren en dat is een fijne uitdaging. Er is ook een goeie dynamiek binnen ons team. Het feit dat je vanuit verschillende bedrijven samen kunt werken aan ons gemeenschappelijk doel ‘empowering media people’ is erg verrijkend.
Waarop bereidt u zich voor in de tweede helft van het jaar? Wat staat er op de planning?
We zijn volop bezig met de uitbreiding van ons DOOH-aanbod. Samen met De Lijn heeft Lijncom een grote bijdrage aan het digitaliseringsproces: aan de haltes, in de Lijnwinkels en op de voertuigen. Realtime-info naar de reiziger brengen en tegelijkertijd advertentieposities uitwerken staat op de roadmap en is iets wat de komende jaren steeds belangrijker zal worden. Dit natuurlijk zonder ons analoog aanbod te verwaarlozen, want de impact van een full-wrap bus of tram, daar kan zelfs een knap digitaal scherm niet tegenop. De Kust blijft voor ons een belangrijke regio en met de kusttram hebben we daar een fantastisch medium. Vernieuwend is dat dit najaar de kusttram in korte periodes van één maand te koop is, wat voor adverteerders een opsteker is om de kust te gaan claimen op een unieke manier.
Wat is uw favoriete medium binnen uw bedrijf ? En bij een ander bedrijf? In binnen- of buitenland?
Ik ben absoluut fan van De Tijd. Ook al kom ik van het andere huis (Mediahuis), dat ik nog altijd een warm hart toedraag. De Tijd heeft mijn hart gestolen omdat de redactie een goeie mix maakt van relevante journalistiek die boeit zowel op professioneel als persoonlijk vlak. Ik volg de site en luister ook naar hun podcasts, maar lees de krant dagelijks en liefst van al nog op papier. In het weekend kijk ik uit naar Sabato: inspiratie ten top, mooie merken en heerlijke verhalen die mij doen wegdromen. Dit krantenmagazine heeft een mooie evolutie doorgemaakt. Het Nederlandse Flow vind ik ook prettig om in huis te halen. Het is een patchwork van leuke content, inspirerende tips, verhalen en doe-dingetjes die je even kunnen verstrooien… Heerlijk om vast te stellen dat print zijn plaats blijft hebben op de salontafel en in ons hart.
Gaat u op reis en naar waar?
Dit jaar staat na lange tijd terug Italië op onze zomerradar. We starten in Venetië en reizen verder naar De Marken, waar we samen met vrienden in een vakantiewoning verblijven. Ik ben ontzettend blij dat mijn zoon van 18 en dochter van 20 nog meereizen. Vakantie is hét familiemoment bij uitstek om met tijd bij te babbelen, lekker te eten, te sporten of gewoon te scrabbelen in de zon. Maar vakantie is voor mij steevast ook een weekje gewoon thuis genieten, lang uitslapen, lege agenda en zien wat er op ons afkomt, en ja zelfs een beetje klussen… Ik kan ervan genieten om thuis een vakantiegevoel te creëren. Ik ben ook altijd blij – zelfs na een prachtige reis – dat ik terug thuis kan komen.
Heeft u een zomertip die u wil delen?
De Hoge Veluwe in Nederland is een absolute ‘must do’. Fietsen op de heide en het Kröller-Müller Museum bezoeken. Het museum huist in het natuurreservaat en het park errond is omgeven door een knappe buitententoonstelling. Binnen ontdek je een prachtige collectie van Vincent Van Gogh die Helene Kröller-Müller wist te verzamelen. Als er nog wat tijd over is: doorrijden naar Wassenaar en je laten verrassen door het Museum Voorlinden. De tentoonstelling Alex Katz loopt nog tot 1 oktober. En zeker de toiletten bezoeken: kunst in het kleinste kamertje. Doen!
Wat is uw favoriete zomerdrankje?
Een waterkan met citroenpartjes en muntblaadjes kleuren dagelijks mijn zomertafel, gewoonweg omdat ik water zonder iets erbij zo saai vind. Een bubbeltje sla ik nooit af en in zomer of winter een heerlijke Nespresso Cappuccino kan ik niet weerstaan om de dag te starten.
Welke zomerlectuur kan u aanraden? (Fictie / non-fictie)
Deze zomer zit ‘Er ligt meer op je lever dan je denkt’ van Amandine De Paepe in mijn reistas. Met haar Gentse start-up Insentials is Amandine actief op de markt van de voedingssupplementen. Ik leerde haar kennen omdat ik voor Lijncom een wellbeing-beleid aan het uitwerken was. Ik vind het belangrijk om – ook in onze professionele context – met gezondheid bezig te zijn en daarin ons team te stimuleren. Een gezonde medewerker is sowieso productiever en gelukkiger. Vlak voor de zomer hadden we met Lijncom een offsite en ik heb toen Amandine uitgenodigd als spreker. Haar boek kreeg elke medewerker cadeau. Dus ik ben nu zelf wel superbenieuwd. Lezen is voor mij vaak inspiratie opdoen en mezelf verrijken.
Een ander punt (professioneel of vakantie-gerelateerd) dat u graag wil aanstippen?
Bijleren… vind ik superbelangrijk en vooral kennis opdoen en leren van best practices. Vandaar mijn motivatie om in de raad van bestuur van CommPass actief te zijn, waar we ‘food for thought’ serveren voor die honderden mediaprofessionals. CommPass biedt kwalitatieve mediatrainingen, voor starters tot en met experten, bij adverteerders, bij media of in agentschappen, kortom voor al wie met media te maken heeft. Zo is er de Starterskit Traditional Metrics in Media voor initiatie, en de Media Innovation Session als reflectie op alle nieuwe ontwikkelingen. De wereld verandert supersnel en we moeten openstaan voor de nieuwe evoluties die op ons pad komen. Sommige komen en verdwijnen weer, andere blijven, maar wij als professionals moeten de innovatie en technologie omarmen om zo mee te groeien, als persoon, maar ook in onze job en ook als sector. Want de zaken en taken die we vandaag doen, gaan we morgen zeker en vast anders doen. Onze bedrijven gaan ook pijlsnel evolueren en als medewerker mogen we de boot niet missen door zelf te veel te blijven hangen in het verleden.
Om af te sluiten: gebruikt u de MediaSpecs Database en/of leest u het MediaSpecs Nieuws?
Ik sla het MediaSpecs nieuws niet over, het hoort bij mijn vakliteratuur en ik ben op die manier in no time mee met de actuele gebeurtenissen in ons medialand. Vaak worden er ook diepgaandere stukken gebracht die ik zeker kan appreciëren. De database gebruik ik zelf minder, maar ik hoor van de collega’s dat zij er regelmatig naar verwijzen. MediaSpecs is uniek is en onmisbaar voor onze markt.