MediaSpecs Summer Interview: Lieve Pattyn (EG) “kan ongelofelijk genieten van een boek, liefst non-fictie”

FacebookTwitterLinkedIn

Lieve Pattyn van EG was in 2022 nog Media Advertiser of the Year op de AMMA en mocht dit jaar de fakkel doorgeven aan José Fernandez van D’Ieteren. Lieve maakt zich zoals zovelen in het vak nu klaar voor de zomer.

We vroegen haar terug te blikken op de verwezenlijkingen bij EG en alvast vooruit te kijken, maar vooral ook om een blik te werpen op hoe de zomer en al diens geneugten er voor haar uitziet. Van werk tot ontspanning. Hier is ons eerste MediaSpecs Summer Interview.

Wat was voor u (professioneel/bedrijfsmatig) een belangrijke gebeurtenis in de eerste jaarhelft?

In het post-corona tijdperk zien we een versnelde tendens dat patiënten/consumenten hun gezondheid zelf in handen nemen en bewuster aan zelfzorg doen. Dat zien we bijvoorbeeld aan de groei van onze voedingssupplementen zoals Magnesium EG Opti tegen vermoeidheid of Urilys, bij blaasontstekingen. We proberen hier relevant te zijn door uiteraard de beste producten aan te bieden, maar ook door correcte en volledige informatie te geven, op de platformen en in de taal die het meest relevant zijn.

Waarop bereidt u zich voor in de tweede helft van het jaar? Wat staat er op de planning?

Ik voel in alles dat we aan een kantelpunt zitten in het besef dat we nu in actie moeten schieten qua duurzaamheid. Het bewustzijn is er dat we met ons allen een massale verantwoordelijkheid hebben om zelf ons steentje bij te dragen aan sustainability, zowel professioneel als op persoonlijk vlak. Om wereldwijd koolstofneutraal te zijn tegen 2050 moet elk van ons elk jaar 5% minder broeikasgassen uitstoten, wat we toch in handen moeten durven nemen. Ikzelf heb daarom zonnepanelen gelegd, voldoende voor mijn dagelijks huishoudelijk verbruik (inclusief laden van mijn elektrische wagen), en heb besloten om geen korteafstandvluchten meer te doen en bijvoorbeeld de trein te nemen. Bij EG zijn binnenkort onze eerste voedingssupplementen beschikbaar zonder bijsluiter. En er is zoveel meer te doen. Als elk van ons kritisch en met voldoende durf kijkt wat we anders kunnen doen, dan komen we er wel.

Gaat u op reis en naar waar? Heeft u een zomertip die u wil delen?
Wat is uw favoriete zomerdrankje?

Ik reis graag om te leren. Met drie tieners in huis ook een prachtige fase in ons gezinsleven om verre reizen te doen. Daarom gaan we deze zomer voor 3 weken naar Japan. De typische culturele trekpleisters zoals Kyoto, Tokio, Hiroshima en Osaka staan op het programma, maar we zijn ook van plan om de Mount Fuji te beklimmen en in de Japanse alpen rond te fietsen. Ik besef dat dergelijke verre vliegvakanties geen voorbeeld zijn qua milieubewustzijn, maar deze reizen doen we heel bewust nog wel, omdat ik het ook heel belangrijk vind om andere culturen echt te beleven. Van dergelijke reizen kom ik toch telkens een beetje als een ander mens terug.

Mijn favoriete zomerdrankje is er één op een terras met een goede babbel erbij, zonder tijdsdruk. De zomer is het moment om even wat gas terug te nemen, de agenda niet op voorhand vol te plannen en echt in het moment te kunnen genieten en vertragen. De perfecte manier om helemaal opgeladen te herstarten.

Welke zomerlectuur kan u aanraden? (Fictie / non-fictie)

Ik kan ongelofelijk genieten van een boek, liefst non-fictie.

Ik heb net de bibliografie “My Life in Full” uitgelezen, van de inspirerende ex-CEO van PepsiCo, Indra Nooyi. Indra heeft een nieuwe standaard gezet voor heel inspirerend leiderschap. Ze was niet enkel de eerste Indische immigrant die een Fortune 500 bedrijf leidde, maar ook een uitzonderlijke strategische denker die Purpose heel centraal zette in haar streven naar excellentie. Ook nu nog gebruikt ze haar kennis en macht om bedrijven en overheden aan te zetten om beslissingen te maken die het zorg-ecosysteem voor families kunnen versterken en voor een meer gezonde maatschappij. Super inspirerend!

Nog 2 tips die ik zou willen meegeven:

Impact Players van Liz Wiseman: het is een boek dat op het lijf geschreven is van de cultuur die we bij EG nastreven. In een businesscontext met ingewikkelde problemen, onduidelijke rollen, onvoorziene obstakels, veranderende targets en te hoge werkdruk maken Impact Players een verschil dankzij hun attitude. Zij zien problemen als een opportuniteit om waarde toe te voegen. Heel herkenbaar! Ik heb dit boek al vaak cadeau gedaan aan vrienden van me, en al vele collega’s getraind om betere Impact Players te zijn.

En dan nog een boek voor iedereen die net als ik soms te snel wil gaan: Think Again, van Adam Grant. Ik ben een fan van Adams aanpak, ook zijn podcast Think Again is een aanrader. Door de tips toe te passen uit zijn boek, kan ik beter luisteren, herken ik mijn eigen vooroordelen sneller en heb ik een nieuwe knik in mijn eigen leercurve. We zijn allemaal work in progress, ik probeer met zelfvertrouwen en bescheidenheid om te gaan met mijn eigen leerpunten.

Om af te sluiten: gebruikt u de MediaSpecs Database en/of leest u het MediaSpecs Nieuws?
Wat vindt u het handigst/nuttigst in de vernieuwde/verrijkte Database en het Nieuws?

Mijn werkweek start met het MediaSpecs nieuws: in één oogopslag ben ik weer mee met het belangrijkste medianieuws van de afgelopen weken. Een must read voor elke mediaprofessional!