Marktonderzoek komt in een digitale stroomversnelling: een verslag van het Febelmar ‘Dare` Congres over innovatie

FacebookTwitterLinkedIn

Gisteren vond in het Diamant Brussels Conference & Business Centre het jaarlijkse congres van Febelmar, de federatie van Belgische marktonderzoeksbureaus, plaats. Na ‘Engage` in 2013 en ‘Transform` in 2014, was dit jaar het laatste deel van de trilogie aan de beurt: ‘Dare`.

 

Gerd Callewaert, voorzitter van Febelmar, zette meteen de toon. Hij stelde dat marktonderzoekers en onderzoeksbureaus uit hun comfortzone moeten stappen en nieuwe technieken moeten durven toepassen.

 

Zo zal er in de toekomst ongetwijfeld meer ruimte zijn voor mobile research. Het voordeel om respondenten via hun smartphone te laten deelnemen aan marktonderzoeken, is instant feedback. Via een korte en simpele vragenlijst kunnen marktonderzoekers data krijgen op het moment dat het gedrag zich stelt.

 

“To dare is to challenge and questioning things”, aldus keynote-spreker Jamie Anderson. Hij had het vooral over ‘creative thinking`, dat achteruit gaat naarmate hoe ouder we worden en dat stijgt naarmate we minder onder druk staan. Het probleem van veel bedrijven is dat ze niet creatief, maar lineair denken. Hij bevestigde dus Callewaerts stelling dat ook marktonderzoeksbureaus nieuwe technieken moeten blijven integreren, zoals digital en mobile.

 

Andere keynote-spreker was Marion Debruyne, professor in Marketing Strategy & Innovation aan de Vlerick Business School. “Voor ondernemingen is het essentieel om een evenwicht te vinden wat betreft performance, customer centricity en innovation.” Geen enkele van deze drie pijlers mag uit het oog verloren worden, maar ook geen enkele mag de bovenhand halen ten opzichte van een andere. De drie pijlers moeten daarentegen met elkaar in interactie treden.

Laura Wolfs hield een pleidooi over de zogenaamde ‘Generation Y` en hun specifieke eigenschappen zoals het vervagen van de grens tussen werk en privé. Als marktonderzoekers deze generatie willen aanspreken, moeten ze ook hun taal spreken, bijvoorbeeld door meer te communiceren met beelden dan met een overdaad aan tekst.

 

Tussendoor presenteerden zes marktonderzoeksbureaus actief in België een eigen case in tien minuten.

 

– AQ Rate (Laurent Moreau) en The Cube (Frédéric Watelet): “Energy power cuts and black-out threats in Belgium”

Er werd gemeten hoe vaak er artikels verschenen in de Belgische pers over een mogelijke black-out in de winter. Hoe werd dit ervaren door de bevolking en was het alle aandacht waard?

 

– GfK (Koenraad Dierick): “The FMCG churn marketer, to dare or not to dare?”

Consumenten worden minder loyaal ten opzichte van merken. Hoe moeten marketeers hiermee omgaan?

 

– Haystack (Rob Goossens): “Seduction in advertisement”

Wat denken consumenten over reclamespotjes waarin verleiding een cruciale rol speelt? Dit werd onder andere gemeten aan de hand van eye tracking.

 

– Ipsos (Antoon Van der Steichel) en De Persgroep (Ilse Peeters): “Dailymetrie: a daring approach for newsbrand audience measurement”

Hoe kunnen we het dagelijks mediagebruik van nieuwsmerken over alle platformen heen (print, website en mobile) in kaart brengen? Respondenten maakten via sms (een budgetvriendelijke tool voor onderzoeksbureaus) hun mediagebruik bekend. Deze korte sms`jes in codetaal konden automatisch verwerkt worden.

 

– Solutions-2 (Nicole Huyghe) en Carrefour (Bart Vandenreijt): “Rewarding the retail customer while generating extra revenue”

Hoe kunnen we marktonderzoek en big data over winkelgedrag (via kastickets) combineren?

 

– TNS (Trui Lanckriet): “This time, it`s different”

Zij had het over hoe ‘social media listening` traditioneel marktonderzoek kan aanvullen of soms zelfs kan vervangen.