Jobat richt EBC Studio op voor Employer Branded Content

FacebookTwitterLinkedIn

Jobat lanceert de EBC Studio voor Employer Branded Content. Hiermee willen ze werkgevers top-of-mind maken bij actief en latent talent met behulp van authentieke verhalen (geschreven, in beeld en/of met video).

De vijver aan actief werkzoekenden was al beperkt, maar is door de coronacrisis nog kleiner geworden. In de meest recente Brand Tracker studie van Jobat gaf amper 8% van de deelnemende Vlamingen aan actief op zoek te zijn naar iets nieuws. Werknemers hebben duidelijk behoefte aan werkzekerheid in deze vreemde tijden. Daar komt bij dat knelpuntprofielen al zeldzaam waren en dat ook zullen blijven in de komende jaren. Denk maar aan ICT-profielen, ingenieurs, zorgmedewerkers, technische profielen.

In deze huidige arbeidsmarkt spreek je als rekruteerder dus ook best latent werkzoekenden aan. Bij EBC Studio doen ze dat door te vertrekken vanuit sterke verhalen: authentieke getuigenissen van medewerkers over hun job en de troeven van hun werkgever.

Employer Branded Content

Op basis van hun Talent Drivers onderzoek weten ze bij EBC Studio precies welke drijfveren diverse (knelpunt)profielen hebben om voor een nieuwe job of werkgever te kiezen. Die waardevolle informatie passen ze toe in de creatie van employer branded content: authentieke verhalen geschreven en in beeld gebracht door een team van journalisten, fotografen en productiehuizen.

Ze zetten daarbij eigen content-initiatieven op die gericht zijn op de brede carrièrezoeker of op specifieke knelpuntprofielen. Zo geven ze onder meer het Go for Happy Magazine uit en creëren ze content rond actuele topics zoals wellbeing, duurzaamheid, nieuw leiderschap, enz.

Meer en meer bedrijven willen inzetten op video in hun employer branding strategie, die kaart trekken ze voluit door de productie van innovatieve bedrijfsvideo’s. Bijkomend staan ze klaar voor het maken van podcasts, wat zeker sinds het corona-tijdperk in een stroomversnelling is gekomen qua populariteit.

Via tools zoals het Salariskompas capteren ze data volgens functieprofiel van zowel actief als latent talent. Met behulp van deze ‘Smart Jobat Datasegmenten’ kunnen ze de gecreëerde employer branded content heel gericht aan de juiste doelgroep laten zien.

Crossmediale mediamix

Het Talent Drivers onderzoek toonde tevens aan welke media diverse functieprofielen raadplegen en waar je ze als werkgever het beste kan bereiken. Aan de hand van deze info laten ze de employer branded content verschijnen in een optimale crossmediale mediamix. Daarbij gooien ze onder meer 6 grote Nederlandstalige nieuwsmerken in de strijd (Het Laatste Nieuws, Het Nieuwsblad, De Standaard, De Morgen, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg), maar ook social media, Google en eigen initiatieven. Aan Franstalige zijde doen ze onder meer beroep op 7sur7, L’Avenir, La Libre, DH Les Sports, Le Soir en La Dernière Heure.