Vierde e-commercestudie van Comeos – 330.000 nieuwe online klanten, 60% van de Belgen kocht vorig jaar iets online

FacebookTwitterLinkedIn

Meer Belgen kopen online, ze doen het vaker, maar ze geven gemiddeld minder uit. Dat blijkt uit de vierde e-commercestudie van Comeos. Online shoppen is dus een ‘gewoonte` geworden bij drie surfers op vier.

 

Voor het vierde jaar op rij liet Comeos, de federatie voor de handel en diensten in België, het grootste onderzoek van het land naar e-commerce uitvoeren. Meer dan duizend respondenten schetsen een duidelijk beeld van de online consument.  Er zijn meer online shoppers dan ooit (330.000 Belgen kwamen erbij), ze kopen ook vaker online (28% minstens een keer per maand), maar gemiddeld besteden ze minder (1932 euro per jaar).

 

“Wie is de online klant, wat koopt hij, wanneer, waarom, hoe betaalt hij en wat zijn de problemen die hij ervaart: we hebben nu een compleet beeld”, zegt Dominique Michel, Gedelegeerd bestuurder van Comeos. “Zestig procent van de Belgen kochten het voorbije jaar iets online – een stijging van drie procent. Of 330.000 nieuwe klanten die er in twaalf maanden tijd zijn bijgekomen.”

 

Tevreden klanten

Het fenomeen e-commerce verdwijnt niet meer, dat is nu wel heel duidelijk. “Drie op de vier internetgebruikers doet online aankopen, en slechts één procent zegt het nooit meer te doen”, vertelt Michel. “Hoewel de e-commercemarkt in volle beweging is, met handelaars die nieuwe formules lanceren, hun aanbod uitbreiden en hun dienst na verkoop verfijnen, lijken de online consumenten vooral tevreden klanten te zijn. Slechts één procent van de online klanten verklaart nooit nog via het internet een aankoop te doen.”

 

Vaker, maar minder duur

De online klant doet het ook steeds vaker: 28 procent kocht minstens één keer per maand via internet. “Ook dat is een stijging met vier procent”, zegt Michel. “Toch daalt het gemiddelde bedrag dat we online besteden – van 2040 naar 1932 euro per jaar. We deelden de producten in vier verschillende categorieën in:

  • De ‘specials`, de éénmalige aankopen – zoals reizen, vliegtuigtickets, …
  • De meubelsector, doe het zelf of tuinproducten genereren nog geen volume 
  • Schoenen en kleren en boeken worden veel én vaak gekocht, en zijn de volume-generatoren 
  • En bij voeding ligt de frequentie het hoogst, maar zullen de volumes nog stijgen.

 

Twee belangrijke uitdagingen: betalingen en internetpenetratie

Dominique Michel maakt zich sterk dat e-commerce zal blijven groeien. “Online handel is nu goed voor ongeveer vijf procent van de totale omzet in de handel, of 4,89 miljard euro. We zien dat quasi verdubbelen tegen 2018. Daarmee zullen we dan op het niveau zitten dat Groot-Brittannië nu al haalt. De groei zal bij ons komen van bestaande klanten, die vaker én meer online zullen kopen, maar we moeten ook dringend meer Belgen online krijgen. Onze internetpenetratie ligt met 81 procent ver onder die van de buurlanden (Nederland 93%, Luxemburg 91%).  Dat is de eerste uitdaging: méér mensen online krijgen. Die groei zal vooral van mobiel internet komen – in Groot-Brittannië is mobiel surfen nu al goed voor 30 procent van het totale internetverkeer. In België halen we nauwelijks tien procent.“
De tweede uitdaging ligt in het uitbouwen van een transparant, vertrouwenwekkend betaalsysteem. “Veertig procent van de problemen worden veroorzaakt door betalingen”, zegt Michel. “Er moet dus dringend een systeem komen zoals dat in Nederland met iDeal bestaat: een helder systeem dat voor klanten én handelaars gebruiksvriendelijk is, en waar de consument ook vertrouwen in heeft.”

 

  • Kleren en schoenen  49%
  • Hotel/overnachtingen  40%
  • Boeken  32%
  • Event tickets  31%
  • Boot-, vliegtuig- of treintickets  29%
  • Verzorgingsproducten  22%
  • CD/DVD/Blu-Ray/Games  22%
  • Computer, hardware en software  22%
  • Elektronische toestellen  20%
  • Speelgoed  19%