UMA analyseert mediaruimtekosten: evolutie 2007-2012

FacebookTwitterLinkedIn

De UMA (United Media Agencies) heeft de studie van de ruimtekost-evolutie in de reclame van 2007 tot 2012 geactualiseerd.

 

De evolutie van de prijzen en kosten per 1.000 contacten werden apart berekend voor de belangrijkste media sinds 2007. Als basis is een zo volledig mogelijke typeselectie genomen van reclamedragers of blokken binnen de bestudeerde media. Tot slot is er een vergelijking tussen de voornaamste media onderling.

 

De kosten per 1.000 werden berekend op de doelgroep 15 jaar en ouder.

 

De studie is gebaseerd op brutokosten, zonder rekening te houden met degressieven (behalve de combinatiedegressieven), kortingen en/of onderhandelingen. Het gaat dus meer om een referentie voor de markt dan om een overzicht van de effectief betaalde prijzen, vooral in de recentste periodes.

 

In vergelijking met 2011 is de k/1.000 gedaald voor de Dagbladen (-4,5%), Cinema (-5,9%) en Radio (-3%). Voor Televisie is er nauwelijks een verschil (+0,1%). Er is een stijging in de k/1.000 voor Magazines (+5,2%), Internet (+8,3%) en Affichage (+2,1%).

 

De brutokost v alle media t.o.v. 2007 is met 2,5% gestegen. De k/1.000 van alle media is met 9,6% toegenomen in vergelijking met 2007 terwijl de inflatie gedurende deze periode 13,6% bedroeg.