Space Essentials – Analyse media-investeringen 2012

FacebookTwitterLinkedIn

Publicatie van de eerste versie (een tweede, eind februari, zou kleine nuances kunnen inhouden) van de MediaXim-gegevens over de waarde van de media-investeringen in België. De tabel is stabiel en kan dus geruststellend lijken. In constante termen kunnen wij zelfs gewagen van een stijging. Het gaat echter natuurlijk wel om een barometer van de bruto tariefwaarde die bijzonder ruim wordt bepaald. Van zijn kant erkent de indicator van de media-agentschappen dat de nettocijfers van de Belgische mediamarkt onbetwistbaar zijn teruggelopen.

• Volgens de MDB-barometer en uitgedrukt in nominale cijfers zijn het internet, de bioscoop, de radio en de affichage de media die er in 2012 op vooruit zijn gegaan.

• Achteruitgang van televisie, ondanks een toename van het aantal aanwezige actoren. Het medium blijft evenwel veruit het medium dat de adverteerders het vaakst gebruiken en het reclamevolume dat via dit medium wordt verspreid, is toegenomen ten opzichte van 2011.

• In constante termen valt een verrassing te noteren, want het internet gaat er bijna niet op vooruit in 2012. De MDB-perimeter is echter niet volledig ten opzichte van de digitale communicatie in haar totaliteit.

• Financiën, supermarkten en energie zijn de opvallendste sectoren wat de nominale groei betreft. De convenienceproducten (FMCG) doen het over het algemeen minder goed.

• De top van de topadverteerders blijft ongewijzigd, met het trio P&G, Unilever en d`Ieteren.

• Het ziet er niet naar uit dat 2013 beter wordt. Slechts een remedie dus: zich richten op, zich zelfs concentreren op de efficiëntie van de te beschermen media en de merken uitbouwen.