Seen from Space: Radio in tijden van lockdown, gissen geblazen

FacebookTwitterLinkedIn

We weten dat de lockdown de mediaconsumptie van de Belgen heeft geboost, tenminste voor de media waarvoor we het bereik dagelijks kunnen opvolgen (televisie en internet). Terecht vragen adverteerders zich ondertussen af hoe het zit met de radio. Het meest eerlijke antwoord is dat we het niet weten. En dat we het ook niet zullen weten, zelfs niet achteraf. GfK heeft de radiostudie immers onderbroken, omdat die gebaseerd is op de persoonlijke rekrutering van respondenten thuis en het in deze tijden van Covid-19 onverantwoord zou zijn geweest om daarmee door te gaan. We kunnen dus alleen maar proberen te gissen.

De Radio Audience Measurement (RAM)-studie leert ons dat in 2019 de werkende bevolking ongeveer een kwart van hun luistervolume aan hun autoradio toewees. Dit bereik is per definitie aanzienlijk gedaald. Uit de geolocalisatie-gegevens van onze smartphones bleek inderdaad dat onze verplaatsingen sinds de lockdown met 54% zijn afgenomen en dat lange trajecten (meer dan 40 km buiten de postcode van de woning) zich bijna niet meer voordoen. Op het werk wordt evenmin nog geluisterd, behalve misschien door de mensen die al thuis werkten. Over thuis gesproken. Dat was in 2019, ook voor de werkende bevolking, de belangrijkste luisterplek: het kan dus niet worden uitgesloten dat het luisteren tijdens de verplaatsingen of op het werk verschoven is naar thuis, maar bewijzen kunnen we dat niet.

DPG Media meldt dat het online luisteren in maart 2020 aanzienlijk is toegenomen, met name voor Q Music. De CIM Internetstudie zou kunnen helpen met de evolutie van het online bereik van de radiozenders. Dat gebeurt gedeeltelijk, want de enige beschikbare live audio streamings betreffen de Franstalige groepen RTL en RTBF. Deze gegevens leren ons dat de meeste van de betrokken stations inderdaad hun dagelijkse bereik zagen toenemen in maart 2020, maar in zeer variabele verhoudingen (tussen +66% voor La Première, vergeleken met de voorgaande twee maanden en +15% voor Bel RTL). Deze consumptiewijze lijkt echter vrij beperkt, met een bereik van een paar duizend individuen, terwijl de radio bijvoorbeeld op een gemiddelde dag 2,9 miljoen Franstaligen bereikt. De belangrijkste vorm van radioconsumptie is ongetwijfeld de ether (analoog of DAB) en de evolutie ervan in deze periode van lockdown kunnen we helaas alleen maar gissen.

Redactie: MM.