Seen from Space: Googlebiquity, welcome to Belgium

FacebookTwitterLinkedIn

De zeer uitgebreide (109 bladzijden!) jaarlijkse synthese ‘We are social: Digital 2022’ is zopas (elektronisch) verschenen. Op het menu: tientallen statistieken uit ten minste 8 verschillende bronnen en zeer uiteenlopende invalshoeken op digitaal België. Een van de elementen die opvallend is, is de alomtegenwoordigheid van Google, waarvoor wij een neologisme hebben bedacht: ‘Googlebiquity’.

Wat de bron ook is, Google.com staat bovenaan de lijst van meest bezochte sites door de Belgen in 2021, en nu we het toch over alomtegenwoordigheid hebben, Google.be staat op de vijfde plaats… Wat zoekmachines betreft, is het eenvoudig: er is Google met 93% en verder bijna niets. Bing staat op minder dan 5% en is met twee punten gedaald ten opzichte van een jaar geleden. De reste klokt af met minder dan 1%. Ironisch genoeg komt de zoekmachine Qwant, die bedoeld was als Europees antwoord op de suprematie van de Amerikaanse zoekmachines, niet eens in de lijst voor. Leuk weetje: het meest gezochte trefwoord op Google in 2021 was… Google! Daarna volgen Facebook en YouTube.

Op de browsermarkt is de dominantie minder opvallend, maar het aandeel van Chrome – de browser van Google – is nog steeds meer dan twee keer zo groot als dat van zijn onmiddellijke achtervolger. Aan mobiele kant is er meer sprake van een duopolie, maar de Google-tool (in dit geval Android) is nog steeds de dominante speler.

Voor de goede orde voegen we er nog aan toe dat Google volgens Statista waarschijnlijk het grootste aandeel heeft in de 38% van de digitale reclamemarkt die search volgens hetzelfde rapport vertegenwoordigt, en ook een aanzienlijk deel van de online videoadvertentiemarkt (19%).

Kortom, de enige plaats waar Google niet te vinden is in de digitale wereld – noch in België, noch elders – is op de sociale media. Toch niet helemaal alomtegenwoordig dus, wat sommige mensen zou moeten verheugen.

Redactie: MM.