Het regende commentaar de afgelopen week, nadat een partijvoorzitter koudweg meedeelde dat hij een België zonder ‘e-commerce’ wil. We komen dus graag met wat gegevens voor perspectief.
De offline mediaondersteuning voor de categorie ‘verkoop op afstand’ schoot in 2021 omhoog: +35% in vergelijking met de twee voorgaande jaren en +76% in vergelijking met 2012. Interessant aan deze categorie is dat ze niet alleen de zwaargewichten als Coolblue, bol.com, Zalando en Vinted omvat, maar ook een hele reeks andere, kleinere en soms zelfs heel kleine namen.
In 2021 registreerde Nielsen meer dan 200 merken die in deze sector actief zijn. Dit brengt ons bij de gegevens van Eurostat over het aandeel van de ondernemingen die ten minste 1% van hun omzet uit de e-commerce halen. In ons land laten deze statistieken een gestage toename zien, tot 31% van het totale aantal in aanmerking komende bedrijven in 2021. Vanuit dit oogpunt doet ons land het voortdurend beter dan het Europese gemiddelde, dat in 2021 19% bedroeg.
Ter vergelijking: het verst gevorderde land in dit opzicht is Denemarken met 38% en de rode lantaarn (9%) valt te beurt aan het Groothertogdom Luxemburg. We moeten wel preciseren dat de lijst met betrokken ondernemingen de financiële sector uitsluit en dat die in het Groothertogdom bijzonder goed vertegenwoordigd is.
Een andere aanwijzing voor de belangstelling van onze landgenoten voor online business: het percentage consumenten dat online informatie over producten en diensten zoekt, is de afgelopen jaren gestaag gestegen tot drie kwart van de Belgen. Ook dat is meer dan de Europese gemiddelden. Op dit criterium maken de Europese kampioenen geen deel uit van de Unie in de strikte zin van het woord, aangezien het Noorwegen en Zwitserland (93%) betreft.
Kortom, de indicatoren voor de elektronische handel zitten in de lift en geven blijk van veel dynamisme in België. Je kunt e-commerce gerust beschouwen als een vloedgolf en je zou nogal een dijk nodig hebben om die te stoppen.
Redactie: MM.