Seen from Space: Een wereld zonder cookies, oké of niet?

FacebookTwitterLinkedIn

De community van de ontwikkelaars bereidt zich voor op een serieuze herinrichting van Chrome, de browser van Google. De 80-versie, die gepland is tegen februari 2020, zal naar verluidt voorzien zijn van een beter beveiligde parametrage voor cookies.

Het toepassingsveld van het nieuwe beleid gaat verder dan reclametracking: voor sommige apps kan het blokkeren van third party cookies ertoe leiden dat ze niet meer werken. Firefox waarschuwt trouwens dat het blokkeren van alle cookies bepaalde websites kan doen crashen en biedt bijgevolg een parametrage op maat.

Maar zoals blijkt uit de vergelijking van de marktaandelen van de voornaamste browsers, is Firefox geen hoofdrolspeler. Hij staat op drie in de ranking. Met grote voorsprong op één staat Chrome dat natuurlijk kritischer is voor het internet, in België of ergens anders.

Een aangekondigde verstrenging inzake cookies laat dus niemand onverschillig. Des te meer omdat Google tegelijk meldt dat het de strijd aanbindt met ‘fingerprinting’, een vervangingstechniek voor cookies. Kortom, reclametracking wordt geviseerd. Terwijl Safari en Firefox al moeilijk terrein zijn voor de opvolging per cookie, is het begrijpelijk dat de aangekondigde intenties van de marktleider onrust baren.

Volgens sommigen komt een cookievrije wereld (of toch zonder ‘third party’ cookies) in het verschiet, wat de kaarten zou herverdelen ten voordele van de gelukkige bezitters van ‘first party data’. En toevallig is Google niet de slechtst bedeelde op dat vlak. Gezien zijn huidige positie kun je moeilijk iets anders antwoorden dan “oké”.

Redactie: MM.