We hadden het vorige week over de evolutie van het tv-aanbod voor kinderen. Dit is echter niet de enige evolutie die volgend jaar zal plaatsvinden, aangezien DPG er zowel de “jonge” kanalen van de Viacom-groep bijkrijgt (MTV en Comedy Central die momenteel bij Transfer zitten) als de kanalen van de Discovery-groep (Discovery Channel en TLC die momenteel bij SBS zitten, alsook Eurosport en ID van Investigation Discovery). Voor de laatste twee hebben we overigens nog geen kijkcijfers.
Het gaat hier niet over een simpele toevoeging van kanalen aan het portfolio van de grootste televisieregie van Vlaanderen, maar over de injectie van relevante complementaire profielen bij het bestaande aanbod. De huidige inventaris van DPG in het noorden is zeker krachtig, maar wordt gekenmerkt door een ouder kijkersprofiel. VTM, VTM3 / Vitaya, VTM4 / CAZ en CAZ2 hebben allemaal een profiel waar 55-plussers meer dan 50% van de reach vertegenwoordigen. Alleen VTM2 / Q2 is een uitzondering op de regel.
De vier nieuwe kanalen zorgen onmiskenbaar voor verjonging, zeker MTV en Comedy Central, wiens kijkers voor meer dan 60% jonger zijn dan 45. Anderzijds versterkt de komst van Discovery en Comedy Central ook het mannelijke publiek van DPG (VTM2 en CAZ zijn nu al selectief op mannen). Individueel genomen zijn de kijkcijfers natuurlijk bescheiden, maar de nieuwkomers vertegenwoordigen ontegenzeglijk een selectieve context op gegeerde doelgroepen. En de vier kanalen tegelijk kunnen in bepaalde periodes samen tot 5% bereikaandeel vertegenwoordigen (vooral bij 15-24-jarigen). Dit kan het bereikaandeel van DPG op veel doelgroepen de kaap van 40% doen ronden.
Nog even preciseren dat de cijfers van 2020 niet in het voordeel van de themazenders spreken. Tijdens de lockdown werd wel veel televisie gekeken, maar vooral op grote zenders (VTM en één). Deze nieuwe verdeling herverdeelt de kaarten onmiskenbaar ten gunste van DPG dat al een sterk leiderschap genoot, een situatie die verre van ideaal is in termen van concurrentie. Dit betekent niet dat zijn concurrenten inactief blijven. We verwachten de lancering van Play 7 bij SBS, dat vanaf volgende maand ook BBC First zal commercialiseren. Transfer van zijn kant verwelkomde de nieuwe Eleven-zenders, zal de Disney-kanalen in regie nemen (die momenteel bij DPG zitten) en heeft als goede buitenstaander zeker nog enkele projecten op stapel staan.