Seen from Space: À la carte, omdat de menu’s niet volstaan

FacebookTwitterLinkedIn

Nu er langs alle kanten nieuwe streamingspelers opduiken, blikken we even terug op een van de nieuwigheden in de TGM-CDJ studie (Target Group Monitor – Consumer Decision Journey) die het CIM publiceerde onder de generieke benaming ‘cross media’. We willen het hebben over de vraag naar het bekijken van “televisieprogramma’s, films of series op aanvraag (betalend of gratis, op een klassiek televisiescherm of op een ander toestel), consumptie die samengevat onder ‘VOD’ via Netflix, Amazon Prime, Auvio, VTM Go, RTL Play, VRT Nu, enzovoort.

De antwoorden op de vraag “Wanneer heeft u het laatst gekeken?” wijzen op een allesbehalve verwaarloosbare VOD-activiteit. Respectievelijk 28 en 38% van de Nederlandstaligen en Franstaligen zeggen “gisteren”. Als we “gisteren” en “minder dan een week geleden” optellen, stijgt de penetratie van VOD tot 49% bij de Vlamingen en tot 51% bij de Franstaligen. Het zijn zoals verwacht vooral de jongere generaties die video’s streamen: hoe ouder de respondenten, hoe minder aantrekkelijk ze het vinden. In de grafiek zie je het niet, maar de omvang van het gezin is ook bepalend voor de neiging VOD te consumeren.

Dankzij het crossmediale beeld kunnen er nog andere lessen worden getrokken. Zo vertegenwoordigen de heavy viewers van lineaire televisie 31% van de Belgische bevolking ouder dan 16. Tegelijk vertegenwoordigen dezelfde heavy viewers bijna 39% van het wekelijkse VOD-bereik, vandaar de zeer positieve index van 125. En alsof dat nog niet volstaat bedraagt de index 141 op de grote consumenten van online video en 125 op de heavy cinéma. VOD-fans zijn met andere woorden verzot op bewegend beeld. Ze kijken à la carte, niet omdat ze niet kunnen vinden wat ze zoeken in het menu, maar omdat ze niet genoeg hebben. En hun interesse voor à la carte formules blijft daar niet bij… want ze zouden ook ijverig audio streamingdiensten consumeren.

Redactie: MM.