PwC heeft zijn jaarlijkse Global Entertainment & Media Outlook uitgebracht. De opmerkelijkste resultaten worden hieronder uiteengezet.
Er wordt verwacht dat nà 2018 er meer wordt uitgegeven aan internetreclame dan aan reclame op TV. In 2009 waren de uitgaves aan reclame op het internet (28,7 miljard $) nog maar slechts de helft van de tv-reclame (132 miljard $). In 2018 wordt dit 194,5 miljard $ voor tv-reclame en dit is slechts 20 miljard $ meer dan internetreclame. Verwacht wordt dat een jaar daarna het kantelpunt zal komen.
De belangrijkste oorzaak van die stijging is dat in 2018 55% van de wereldbevolking toegang heeft tot mobiel internet. De consument wil op ieder moment van de dag online zijn waardoor de reclamebudgetten zullen volgen.
Binnen de internetreclame zal de videoreclame, tot 2018 met 23,8% per jaar, de sterkste groei kennen. Voor mobile advertising is dit 21,5% per jaar.
Search advertising blijft wel de grootste koek houden in de hele internetreclame. In 2013 bedroeg dit 48,4 miljard $. Het algemene marktaandeel zal zachtjes dalen omdat video en mobile belangrijker worden maar in absolute bedragen zal het met 73,8 miljard $ in 2018 nog de grootste slokop zijn.
De wereldwijde OOH-uitgaves stijgen gemiddeld jaarlijks met 4,7% tot meer dan 40 miljard $ met de VS, China en UK als sterkst stijgende markten. Er bestaan verschillende redenen voor de groei. De groei in OOH heeft voornamelijk te maken met DOOH, dat jaarlijks gemiddeld met 16,2% stijgt. In China is er zelfs een verhoging van meer dan 30% waardoor het in 2017 de grootste DOOH-markt van de wereld zal zijn.
Veel heeft ook temaken met de betere tools om de reclame-effecten te meten. Als aanbieders betere instrumenten kunnen aanbieden, zal dit positieve gevolgen hebben voor de business.
In sommige markten komen er ook nieuwe OOH-mogelijkheden door de bouw van nieuwe luchthavens. Vooral in China en het Midden-Oosten heeft dit positieve gevolgen.
Er zijn ook gegevens bekend i.v.m. de digitale consumentenbestedingen. De digitale muziek uitgaves zullen de fysieke markt dit jaar voorbij steken. Voor films ligt dit kantelpunt in 2018. De grotere keuze en kwaliteit van streaming zou de groei van deze sectoren moeten blijven waarborgen.
Consulteer voor meer details de online versie op de site van PwC. Bekijk het bijgevoegd PDF-document voor specifieke gegevens van de Belgische markt.