E-commerce in België breekt ook in 2017 verschillende online records, toch zien we dat ruim 90% van alle uitgaven aan fysieke producten nog steeds offline gespendeerd worden. Traditionele retail winkels blijven dus een belangrijke rol spelen voor Belgische consumenten.
De traditionele retailers verliezen wel voeling met de zogenaamde ‘leading edge consumers’, voor wie de voordelen van online winkelen vaak sterker doorwegen. Deze groep consumenten vertoont typisch winkelgedrag dat in de toekomst door de gemiddelde consument overgenomen zal worden. Door te focussen op de voordelen van offline winkelen, het integreren van de online voordelen in traditionele winkels én een goede prijsstrategie kan de Belgische retail zich voorbereiden op deze toekomst.
Online winkelen groeit, maar offline blijft het belangrijkste kanaal
De Belgische e-commerce stevent opnieuw af op een recordjaar. Officiële cijfers zijn er nog niet, maar in het derde kwartaal van 2017 konden we al zien dat de Belg 8,7% van zijn uitgaven aan producten online spendeerde. Bij het aankopen van diensten zien we dat 63,9% van de uitgaven online gebeuren.
3 op 4 Belgische consumenten zien in de toekomst een belangrijke rol weggelegd voor traditionele winkels. De toekomst van retail ligt in een phygital model. Dit is een retail omgeving waarin fysieke en digitale ervaringen (naadloos) in elkaar overgaan en elkaar aanvullen, om de consument zo één goede, geïntegreerde ervaring te bieden over verschillende kanalen heen. Ook vandaag is dit reeds zichtbaar: 15% van Belgische consumenten verkiest nu al click en collect toepassingen. Een aantal dat enkel toeneemt.
De focus op offline voordelen behouden
Offline winkelen blijft belangrijk voor heel wat Belgische consumenten en gezinnen. Het grote voordeel van offline winkelen blijft het tastbare element: een product zien of aanraken alvorens het te kopen is voor 6 op 10 Belgen dé reden om offline te winkelen. Het is dus zeer belangrijk om als retailer van de toekomst voldoende ruimte te laten in de offline winkel om producten te zien, te voelen of uit te proberen.
Online voordelen activeren in een offline omgeving
Consumenten brengen nu zelf al een phygital ervaring in traditionele winkels door het gebruik van hun smartphone. 36% van de Belgen doet dit om meer informatie op te zoeken over een potentiële aankoop, 16% zoekt online reviews op terwijl ze in de winkel zijn. Deze elementen zijn steeds vaker terug te vinden op digitale schermen of online kiosks in traditionele winkels.
Daarnaast is pricing een belangrijke driver voor online winkelen. Een geïntegreerde, duidelijke pricing strategie die klanten, met voldoende openheid, informeert over prijzen is dus onmisbaar voor een goede phygital retail ervaring.
Ten slotte geeft 22% van de Belgen de voorkeur aan online te winkelen omwille van een beter of uitgebreider productassortiment. Ook hier bieden in-store kiosks of winkelpersoneel met toegang tot een digitaal voorraad systeem een mogelijke meerwaarde voor traditionele, offline winkels.
Bronnen:
- FutureBuy, an online survey of 1.000 Belgians carried out by GfK Belgium (July 2017)
- BeCommerce Market Monitor, a Belgian e-commerce monitor by BeCommerce
Meer informatie op www.gfk.com/en-be/insights/press-release/phygital-is-the-way-to-go-for-the-retailer-of-the-future.