Nielsen Global Trust in Advertising Survey 2015: Vertrouwen in traditionele reclame is nog steeds groot

FacebookTwitterLinkedIn
Nielsen

Op 28 september werd de meest recente Nielsen Global Trust in Advertising Survey gepubliceerd. In dit onderzoek werden 30.000 online respondenten in 60 landen ondervraagd om het consumentenvertrouwen in 19 vormen van paid, owned en earned media te peilen. Uit de resultaten blijkt welke advertentievormen het best worden ontvangen onder de consumenten en welke ruimte biedt voor groei.

 

We zetten enkele opmerkelijke resultaten op een rijtje:

 

Vertrouwen in traditionele reclame is nog steeds groot

 

Ondanks de continue mediafragmentatie heeft de wildgroei aan onlinevormen het vertrouwen in traditionele (offline) betaalde kanalen niet aangetast. De tv, kranten en tijdschriften blijven vertrouwde reclamevormen. Meer dan 6 op tien van de globale respondenten hebben vertrouwen in TV-reclame (+1%). Ongeveer hetzelfde percentage vertrouwt kranten (60%) en magazines (58%), die respectievelijk 1 en 2 procentpunten daalden t.o.v. 2 jaar geleden.

 

Vertrouwen in betaalde online- en mobiele advertenties is sinds 2013 relatief consistent gebleven. Ongeveer de helft van de globale respondenten verklaren vertrouwen te hebben in online video ads (48%, geen verandering t.o.v. 2013), advertenties die worden weergegeven in zoekresultaten (46%, 1 procentpunt lager), advertenties op sociale netwerken (46%, een daling van 2 procentpunten), en mobiele reclame (43%, een daling van 2 procentpunten).

 

“Naarmate merken steeds vertrouwder raken met digitale reclame en analyse, gaan ze steeds meer in digitale advertenties investeren. Als we naar de wereldwijde trends kijken, heeft tv-reclame echter nog steeds het hoogste unieke bereik (de advertentie bereikt iemand uit de doelgroep slechts één keer) van 85%-90%”, aldus Randall Beard, president bij Nielsen Expanded Verticals. “Hoewel digitale reclame grote voordelen biedt, zoals doelgerichte campagnes, tussentijdse aanpassingen en meer creatieve mogelijkheden, is een overstap van tv naar een volledig digitaal plan een gewaagde stap voor elke marketeer. Een mix van zowel offline- als onlinekanalen levert de beste ROI op.”

 

33% van de online campagnes zorgt niet voor een hogere aankoopintentie

 

“Ondanks dat adverteerders consumenten online zijn gaan volgen, heeft een derde van de onlinereclamecampagnes geen effect. Ze zorgen niet voor bekendheid of een hogere aankoopintentie”, zegt Randall Beard. “Nu consumenten meer dan ooit zelf bepalen hoe ze inhoud bekijken en omgaan met merken, is de enige manier om een onvergetelijke indruk te maken en een merk te promoten, begrijpen hoe advertenties op verschillende schermen wordt ontvangen.”

 

De Belgen

 

De meest betrouwbare vorm van reclame komt recht van de mensen die we kennen en vertrouwen. 74% van de Belgen verklaren dat zij de aanbevelingen van vrienden en familie betrouwen.
Maar vertrouwen beperkt zich niet alleen tot diegenen die dicht bij ons staan. Meer dan de helft van de respondenten (56%) vertrouwen op meningen die op het internet worden geplaatst. Daarmee staat dit op plaats 2. 54% van de Belgen vertrouwen op redactionele inhoud zoals krantenartikels.

 

Owned (brand-managed) online kanalen zijn volgens de respondenten ook behoorlijk betrouwbare plaatsen. 49% van de Belgische respondenten verklaarden dat zij de inhoud op de branded websites vertrouwden. Dit percentage ligt wel een stuk lager dan het globale cijfer (70%). Iets minder dan de helft van de Belgische respondenten (47%) vertrouwen de content van e-mails waarvoor ze zich hebben ingeschreven. Op globaal vlak ligt dit cijfer op 56%.

 

Het volledige globale rapport kan u hierbeneden bekijken.

 

Voor Country-level data verwijzen we u door naar de Nielsen Store.