Maganomics: the science of magazine advertizing effectiveness

FacebookTwitterLinkedIn

 

In de bijlage vindt u de presentatie die Marius Cloete heeft gegeven op de Sanoma Mediaparade 2013 te Diegem op 30/05/2013.

 

Marius Cloete onderzoekt de effectiviteit van magazinereclame voor de Britse tijdschriftenorganisatie PPA. Onderzoek leert dat magazines de binding tussen consument en merk/product helpen versterken. Bovendien gelden tijdschriftenadvertenties als een deel van de content net zoals de artikels. De “net action score” ligt op 63% voor de reclame en 66% voor de artikels. “De lezers spoelen de reclame niet door zoals tv-kijkers,” stelt Cloete. Magazines helpen de lezer door de hele customer journey. Jaarlijks internationaal onderzoek binnen WPP (24 categorieën, 240 merken) wijst op een grote correlatie tussen lezersbinding (bonding) en aankoopbestedingen (share of wallet). Hoe meer merkfans je telt, des te groter de kans dat het merk ook wordt gekocht. Opvallend is dat die binding veel sterker werkt bij merken die meer dan gemiddeld adverteren in magazines zoals Olay en Aussie (P&G). Bij 77 onderzochte campagnes bleken magazines 11 procent meer effectief dan televisie. “Verhoog je budget voor magazines en je kunt 1 tot 2,6% meerverkoop realiseren,” besluit Cloete. “Magazines brengen de consument dichter bij het merk en stimuleren de verkoop.”