Fons Van Dyck: “Reclame, dood of levend?”

FacebookTwitterLinkedIn

Op de Sanoma Media Parade in de kantoren van Sanoma in Diegem kwam Fons Van Dyck gisteren zijn nieuwe boek “Reclame: dood of levend?” voorstellen. Hij had daarbij een aantal rake en controversiële observaties voor de luisteraar in petto. 

 

In het huidige klimaat en de huidige samenleving is reclame feitelijk vogelvrij verklaard. Mensen stellen zich meer en meer vragen bij de return on investment van marketing. Veel heeft ook te maken met het huidige klimaat bij de consumenten. Die zijn, althans volgens Van Dyck, grotendeels hun vertrouwen in grote instituten kwijt. Dat geldt voor de banken en voor politici, maar ook voor de instituten van bekende merken. Momenteel ziet 75 procent van de consumenten zich als een ‘disloyal customer`. Veel consumenten grijpen deze dagen ook gemakkelijker naar witte merken.  

 

Daarom her-benadrukt Van Dyck het belang van investeren in reclame. In een sector waar A-merken niet investeren en terugschroeven in reclame, winnen huismerken aan marktaandeel. En private merken geven hun marktaandeel zelden of nooit weg. 

 

Nu trouwe klanten niet meer bestaan, moet de focus dan ook vooral op de “light buyer” liggen. De dagen waarin een bedrijf 80 procent van haar omzet haalde bij 20 procent van haar klanten zijn voorgoed voorbij. Momenteel is de verhouding eerder 50/50.

 

 Van Dyck had ook een aantal opvallende standpunten over social media. Hoewel hij het belang van social media niet onderschat, gebeuren volgens Van Dyck nog steeds 90 procent van alle brand conversations offlline. Een onderzoek door de Coca-Cola Company heeft aangetoond dat “buzz” op social media geen enkele fles Cola meer verkocht. Social media is dus belangrijk, maar mag niet het enige focuspunt van een marketingcampagne worden. De consument kan ook bereikt worden met (bijvoorbeeld) crossmediale brands en een event-onderdeel. 

 

Je vindt het boek van Van Dyck op onze Insights-pagina via deze link.